ANNONCE
9325376 - 09_04_2008 - Hemming Van - ANDREASEN CARSTEN.jpg
Foto: Carsten Andreasen

Den store drages far har skiftet forårsruller ud med bagerbrød

Efter salget af forårsrulle-virksomheden Daloon, som betyder "den store drage" på kinesisk, har Hemming Van fået tid til nye projekter - blandt andet en fødevarevirksomhed og handelsplatformen eHUBnordic.

Det var en far og søns livsværk, der den 3. februar blev solgt til den hollandske virksomhed Izico. Den kinesiske immigrant Sai-Chiu Van stiftede i 1960'erne forårsrullevirksomheden Daloon, og i 1989 overtog hans yngste søn, Hemming Van, ledelsen i virksomheden.

Det skriver Jyllands-Posten.

Nu er Daloon i midlertidig kommet på nye hænder, og Hemming Van har fået et millionbeløb ud af handlen. Han har tidligere udtalt til Berlingske Business, at valget af ny ejer faldt på Izico, fordi de ikke havde planer om at lukke den danske produktion ned, men derimod ville bruge det danske hovedsæde som springbræt til en international ekspansion.

Daloon har været meget orienteret mod detailhandlen, som på godt og ondt i stigende grad har dikteret vilkårene for virksomheden.
Hemming Van, tidligere direktør for Dalonn.
Forårsrullepengene er Hemming Van nu gået i gang med at investere i nye projekter og virksomheder. En af de virksomheder, som har fået en pengeindsprøjtning, er den nylancerede platform eHUBnordic. Online-platformen skal give danske virksomheder bedre muligheder for at komme ind på det kinesiske marked, hvilket skal ske gennem salg af licenser til handelssitet tmall.com.

"Det, der er interessant for mig, er, at denne virksomhed er så forskellig fra det, jeg kommer fra. Der er ingen faste aktiver, og den er fokuseret på slutbrugere, hvor vi med Daloon har været meget orienteret mod detailhandlen, som på godt og ondt i stigende grad har dikteret vilkårene for virksomheden," siger Hemming Van til Jyllands-Posten.

Han er også engageret i Easyfood, der sælger bake-off produkter, hvor han er bestyrelsesmedlem og investor, samt håndboldklubben GOG, som han støtter med sponsorater.

Hemming Van: Derfor blev Daloon solgt til hollænderne

Daloon lærte danskerne at spise fastfood

Kongen af kinarullen: Det var svært at sælge livsværk efter 55 år

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis