ANNONCE
POLFOTO_48604878.jpg
Foto: Mike Groll/AP/POLFOTO/arkiv

Yoghurt-selskab må ikke sammenligne rivalprodukt med insektspray

En amerikansk domstol sætter nu en stopper for reklamefilm fra yoghurtproducenten Chobani, hvori man kritiserer konkurrerende produkter fra Danone og General Mills og blandt andet sammenligner et af produkterne med insektspray.

Der er hård kamp mellem tre storaktører på det amerikanske marked for yoghurt, og det har tilsyneladende fået en af de tre til at tage lidt for ufine metoder i brug.

Det skriver avisen Star Tribune.

En amerikansk domstol har ifølge avisen sat en stopper for en reklamekampagne for selskabet Chobani og dennes Simply 100 Greek yoghurt, da den ses som vildledende markedsføring.

I reklamerne hylder selskabet sit eget naturlige produkt, mens man i hårde vendinger kritiserer alternativer fra franske Danone og amerikanske General Mills.

Blandt andet sammenligner selskabet General Mills’ Yoplait Greek 100 med insektspray, da produktet indeholder stoffet kaliumsorbat.

Dette stof bruges undertiden som en ”lavrisiko”-ingrediens i pesticider, ligesom det er tilfældet med blandt andet kanel og hvidløg, men de amerikanske fødevaremyndigheder anser det for at være sikkert for mennesker at indtage. Stoffet er også hyppigt brugt som konserveringsmiddel.

Herudover kritiserer Chobani i reklamerne produktet Light & Fit yoghurt fra Dannon, som Danone kalder sig i USA, da det indeholder det syntetiske sødemiddel sukralose, der ifølge Chobani bliver behandlet med klor.

Sukralose er ifølge Star Tribune et molekyle, der bliver fremstillet ved hjælp af tre atomer fra klor, der samlet kaldes klorid. Men det er altså ikke kemisk det samme som klor, som vi kender det fra blandt andet svømmehallen.

Derfor har domstolen beordret, at Chobani stopper sin marketingkampagne.

Chobani, der er det førende selskab inden for kategorien græsk yoghurt foran sine to konkurrenter, siger i en meddelelse, at man er skuffet over domstolens beslutning i de to separate sager og tilføjer, at man ”fortsat vil give forbrugerne informationer om naturlige ingredienser versus kunstige ingredienser”.

Medie: Drikkevaregiganter vil shoppe græsk yoghurt

Pepsico dropper samarbejde med tysk mejerikoncern

Danone må lukke to mejerier

Fransk mejerikæmpe vil overtage rumænsk markedsleder

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis