ANNONCE
mcdonalds.jpg
Foto: Andy Wong/AP Photo/Polfoto

McDonald's satsning på morgenmad løfter salget

Analytikerne er overraskede den amerikanske fastfood-kædes væksttal. De havde regnet med 3,2 pct., men burgergiganten har leveret over forventning.

Den amerikanske fastfoodgigant McDonald's startede i oktober sidste år konceptet All Day Breakfast, og det bidrog til at løfte koncernens salg i de sidste tre måneder af 2015.

McDonald's havde i fjerde kvartal en vækst i det sammenlignelige salg på 5 pct., og det overraskede de aktieanalytikere, der følger selskabet. Ifølge Bloomberg var forventningen en vækst på 3,2 pct. i forhold til fjerde kvartal 2014.

Fastfoodkæden fremhæver i sit regnskab en salgsvækst på 5,7 pct. i USA, hvor konceptet All Day Breakfast - der giver mulighed for at købe morgenmad hele dagen - sammen med mildt vejr var en del af forklaringen på det højere salg.

Ser man bort fra hjemmemarkedet i USA, har der ifølge selskabet selv været en god udvikling i Storbritannien, Canada og Australien.

Fastfood-sværvægtere står muligvis over for comeback

Udviklingen i dollarkursen - der er steget løbende over det seneste år - betyder dog, at omsætningen hos den amerikanske fastfoodkæde er faldet med 4 pct. i fjerde kvartal sammenlignet med året før. Det samlede salg lød på 6,3 mia. dollar i fjerde kvartal og 25,4 mia. dollar for hele 2015.

Indtjeningen var i fjerde kvartal på 1,2 mia. dollar. Det var en fremgang på omkring 100 mio. dollar i forhold til samme periode året før. Ser man over hele året, er indtjeningen dog dykket med knap 250 mio. dollar til 4,5 mia. dollar.

Den amerikanske fastfoodgigant har været gennem en større genopretningsplan i år, efter at der i starten af 2015 blev skiftet ud på chefposten, hvor briten Steve Easterbrook blev forfremmet fra et andet job i fastfoodkoncernen og blandt andet har slanket antallet af forretninger i USA.

"Vi tog modige og nødvendige beslutninger for at nulstille forretningen og positionere McDonald's til at levere vedvarende profitabel vækst," siger han i en kommentar til regnskabet.

"Vi slutter året med momentum, inklusive positivt sammenligneligt salg på tværs af alle segmenter i både kvartalet og for året. Et bevis på de ændringer, vi har gennemført, og den første effekt af vores turnaround-indsats," siger Steve Easterbrook.

Investorerne på aktiemarkedet synes tilfredse med mandagens regnskab. Aktien stiger 3,3 pct. i formarkedet og har dermed en grøn dag i vente på markedet.

McDonald's dropper salat

McDonald’s i nye europæiske problemer

Vil Mcdonald's sælge sin japanske forretning?

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis