FødevareWatch

Foodtrucks og kaffeknallerter rykker i det københavnske

Antallet af rullende madboder er i løbet af det seneste år næsten fordoblet i København, og det er populært som aldrig før at sælge kaffen fra bagsmækken på en kaffeknallert.

De mobile restauranter har også indtaget Roskilde Festival, hvor de flytter med koncertgæsterne fra telt- til musikplads.

For tre år siden droppede Københavns Kommune en licens på årlige 24.000 kr., som man skulle betale, hvis man ville bedrive mobil fødevarevirksomhed i byen, og det ses nu tydeligt i antallet af såkaldte foodtrucks, som ruller i gaderne.

Sidste år kørte havde således 79 foodtrucks lov til at sælge fødevarer til københavnerne mod 42 i 2014 og kun 22 i 2013, skriver DR.dk.

"Dem, der søger om tilladelse, er folk, der ved lav risiko og lav investering kan komme i gang med noget, de brænder for. Det er meget billigere at etablere sådan en fødevarevirksomhed end at åbne en egentlig restaurant," siger Jesper Sejerø, bylivschef hos teknik- og miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

Antallet af københavnske kaffeknallerter steg sidste år til ca. 450 fra 350 året før.

Fleksible restauranter ruller ud til kunderne

Velsmag på gadeplan

Kolding-virksomhed vil sælge smørrebrød i udlandet

Forsiden lige nu

Danish Crowns kinesiske salg dalede med 1,2 mia

Slagterikoncernen har fire erklærede hjemmemarkeder i Nordeuropa, men derudover spiller Kina en stadig større rolle i koncernen. Forud for et kommende større fabrikssats i landet, har det seneste år dog budt på en markant tilbagegang.

Unilever leder efter ny topchef

Jagten er sat ind på en afløser til den mangeårige topchef i Unilever-koncernen Paul Polman, der ventes at træde tilbage inden får få år.

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier