FødevareWatch

Kitkat taber højesteretssag om sin form

Nestlé har ved endnu en domstol for afslag på at varemærkebeskytte chokoladebaren Kikats form.

Fire lige lange chokoladefingre, der er svejset sammen parallelt. Er det unikt nok til, at man kan varemærkebeskytte det? Det mente Nestlé, der ejer Kitkat, som producerer den særegne chokoladebar. Men nej, har den britiske højesteret nu slået fast, skriver The Guardian.

Det er ikke første gang, at Nestlé for det at vide. EU-domstolen kom til samme konklusion sidste år, og hele processen med at varemærkebeskytte chokoladebaren startede i 2010. Det er blandt andre konkurrenten Cadbury, som har modsat sig, at Kitkats form blev beskyttet.

De to har før været oppe at toppes om varemærker. Cadbury forsøgte at patentere en særlig nuance af farven lilla, som producenter bruger til sin Dairy Milk-chokolade. Det modsatte Nestlé sig og fik medhold.

Dommeren i sagen, Richard Arnold, udtaler, at Nestlé ikke havde promoveret formen på Kitkat som en særlig egenskab ved snacken, og at indpakningen gjorde den særlige form usynlig. Derfor er det mere navnet end formet, som udgør Kitkats varemærke, lyder forklaring blandt andet.

Nestlé får lang næse i KitKat-dom

Nu skal KitKat laves kun med bæredygtig kakao

Nestlé kan ikke beskytte KitKat-formen

Forsiden lige nu

Danish Crowns kinesiske salg dalede med 1,2 mia

Slagterikoncernen har fire erklærede hjemmemarkeder i Nordeuropa, men derudover spiller Kina en stadig større rolle i koncernen. Forud for et kommende større fabrikssats i landet, har det seneste år dog budt på en markant tilbagegang.

Unilever leder efter ny topchef

Jagten er sat ind på en afløser til den mangeårige topchef i Unilever-koncernen Paul Polman, der ventes at træde tilbage inden får få år.

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier