ANNONCE
5070423549_b1eba94512_o.jpg
Foto: Nestlé/PR

Kitkat taber højesteretssag om sin form

Nestlé har ved endnu en domstol for afslag på at varemærkebeskytte chokoladebaren Kikats form.

Fire lige lange chokoladefingre, der er svejset sammen parallelt. Er det unikt nok til, at man kan varemærkebeskytte det? Det mente Nestlé, der ejer Kitkat, som producerer den særegne chokoladebar. Men nej, har den britiske højesteret nu slået fast, skriver The Guardian.

Det er ikke første gang, at Nestlé for det at vide. EU-domstolen kom til samme konklusion sidste år, og hele processen med at varemærkebeskytte chokoladebaren startede i 2010. Det er blandt andre konkurrenten Cadbury, som har modsat sig, at Kitkats form blev beskyttet.

De to har før været oppe at toppes om varemærker. Cadbury forsøgte at patentere en særlig nuance af farven lilla, som producenter bruger til sin Dairy Milk-chokolade. Det modsatte Nestlé sig og fik medhold.

Dommeren i sagen, Richard Arnold, udtaler, at Nestlé ikke havde promoveret formen på Kitkat som en særlig egenskab ved snacken, og at indpakningen gjorde den særlige form usynlig. Derfor er det mere navnet end formet, som udgør Kitkats varemærke, lyder forklaring blandt andet.

Nestlé får lang næse i KitKat-dom  

Nu skal KitKat laves kun med bæredygtig kakao  

Nestlé kan ikke beskytte KitKat-formen  

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis