ANNONCE
32353495.jpg
Foto: Joachim Adrian/Polfoto/Arkiv

Vi bider på, når fiskebranchen kaster snøren ud

Husker du reklamerne om "Minna og Gunnar” , ”Hvad skal du ha’ i aften?” , ”Prøv med fisk i hverdagsretterne” - og ikke mindst ”2 gange om ugen”. Det er fiskebranchens reklamer - og de virker, mener branchen selv. Vores fiskeforbrug vokser markant.

Vi spiser mere fisk – og det gør vi i høj grad, fordi vi er modtagelige for reklamer. Og skal den udvikling fortsætte, bør branchen kombinere endnu flere kampagner med endnu mere produktudvikling.

Det er i få ord budskabet fra Fiskebranchen, der en paraply for aktørerne inden for de fiskeproducerende erhverv.

”Fiskebranchens mangeårige kampagner ser ud til at virke – voksne danskere har siden 2008 øget deres indtag af fisk med 68 procent,” hedder det i en pressemeddelelse, der refererer til DTU Fødevareinstituttets senest offentliggjorte tal over danskernes indtag af fisk viser. En undersøgelse, der viser, at voksne danskere hver uge i gennemsnit spiser 259 gram fisk.

I 2008 var det gennemsnitlige ugentlige indtag af fisk blandt voksne danskere på 154 gram, men siden sidste kostundersøgelse er det altså øget med 68 procent til 259 gram.

God dialog med kantiner og detailhandel

”Vi er meget stolte af de nyeste opgørelser fra DTU Fødevareinstituttet. Vi mener, at det virker, når man holder ud og bliver ved med at fortælle danskerne om fordelene ved at spise fisk,” siger Lone Marie Eriksen, der er kampagneleder i Fiskebranchen.

Foruden at ramme plet i forhold til forbrugerne fremhæver Fiskebranchen selv, at den er lykkedes med at få en dialog i gang med kantiner og detailhandel.

”Det er dialogen og det tætte samarbejde med fiskeleverandørerne, detailhandlen og kantinerne; den løbende produktudvikling; den øgede tilgængelighed af fisk og fiskeprodukter og ikke mindst synlighed i tilbudsaviserne, der giver effekterne,”  siger Lone Marie Eriksen.

Hun mener, at flere kampagner og en fortsat dialog med forarbejdningsindustrien om ”at produktudvikle på den ferske, danske fisk til detailhandlen” vil være vejen til målet om et forbrug på 350 gram fisk om ugen. Det er Fødevarestyrelsens anbefaling for voksne danskere.

Øget onlinesalg

Som tidligere beskrevet på FødevareWatch kan udviklingen måske også ses i lyset af stigende salg og konkurence inden for onlinesalg af fisk; et salg, der gør det nemmere for forbrugerne at købe friske fisk.  Medejer af Skagenfood Peter Bagge-Nielsen sagde tirsdag til FødevareWatch:

"Vi kan mærke, at der kommer flere aktører på banen. Det betyder, at vi hele tiden skal være skarpere og dygtigere, for der er uden tvivl kommet meget større konkurrence for onlinehandel med fødevarer. Sådan har det altid været, men jo mere konkurrence, jo mindre slinger i valsen er der plads til. Omvendt vokser markedet, og interessen for kvalitetsfødevarer har vel aldrig været større end nu, hvilket giver os en masse muligheder."

Væk med momsen

Formanden for Danmarks Fiskeriforening PO Svend-Erik Andersen havde dog på den nylige geneeralforsamling et andet forslag til at sætte endnu mere fut i spiseriet.

"Vores markedsundersøgelser peger på, at prisen på fisk er en barriere i forhold til at få danskerne til at spise mere fisk. Derfor vil det være oplagt at sænke eller fjerne momsen for at se, om det kan øge danskernes indtag af fisk," sagde Svend-Erik Andersen ifølge Fiskeritidende.

Fiskeriformanden har tidligere opfordret detailkæderne til at satse mere på danskfangede fisk.

Nytænkning og lavere priser

Momsdiffentiering har historisk set været en svær sag at få igennem hos de politiske beslutningstagere på Christiansborg. Men der findes også andre løsninger.

Fra en fisk fanges, og til den rammer forbrugeren,  skal den forbi fiskeauktionerne, hvor den afhændes til en fiskeeksportør, der får den fragtet til forarbejdning og filetering. Herefter transporteres fisken til grossisten, der kører den ud i detilhandlen. Det er stærkt fordyrende, da alle skal have en bid af kagen. Og det er en struktur, som Kurt Krogsgaard fra Business Consult International gøre op med. Med afsætningskanalen fiskeboden.dk har han udviklet et system, hvor forhandlere hos lokale kystfiskere kan bestille nøjagtigt den art, mængde og størrelse fisk, der behøves.

Skagenfood sælger flere fiskekasser i hårdt marked

Danskere vil opfinde ny metode til fiskerøgeri

Fiskeriformand vil have momsen på fisk væk

Nyt salgskoncept vil redde kystfiskeriet

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis