ANNONCE

Claus Meyer vil udvikle stort kyllingeprojekt

Den gastronomiske iværksætter vil fortsætte stort øko-kyllingeprojekt, som et større dansk kyllingeslagteri ikke kunne se den store ide i. Målet er at få 4-5 kyllingeproduktioner.

Udklip.PNG
Foto: Gorm Olesen/Polfoto/Arkiv

Flere danskere skal have øjnene op for den økologiske kylling.

Det var indgangen til et større fødevareprojekt, som kokken og iværksætteren Claus Meyer i fællesskab med slagterikoncernen Rose Poultry startede op i 2012, og det er den ide, som iværksætteren nu tager med videre fra projektet, der siden opstart er blevet lagt i graven.

”Rose (Poultry, red.) kunne ikke få det igennem hos deres finske ejere(HK Scan, red.), der ikke var med på ideen om at være med til at drive et sideløbende private-label,” siger Claus Meyer, der på torsdagens konference Fødevare Agenda 2014, afholdt af Dansk Kommunikationsforening, åbnede lidt op for, hvordan projektet kan tage form.

Ideen går ud på at etablere en abonnementsordning, hvor forbrugere betaler at aftage for eksempelvis seks kyllinger om året.

Abonnementskronerne skal danne ryggraden i den platform, hvorfra man kan investere i egne kyllingeproduktioner og i kyllingeslagterier, som kan forsyne abonnenterne med kyllinger, der på en lang række parametre både skal være sundere og mere bæredygtige end de eksisterende.

Få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Billigere kyllinger

Claus Meyer vil gennem virksomheden Meyers Kantiner selv kunne forpligte sig til at aftage et større antal økologiske kyllinger om året, og idemanden tror ikke, det bliver en svær proces at åbne danskernes øjne for, at de på denne måde skal kunne få billigere økologiske kyllinger, end dem der ligger i detailhandlens kølediske i dag.

”Kyllingerne vil være 25 pct. billigere end dem, der fandtes i går, og samtidig er man som medvirkende med til at ændre verden. Det bliver nemt,” siger Claus Meyer.

”Der skal være en vis form for platform, hvorfra det er planen at starte 4-5 kyllingefarme op. Det bliver i første omgang med folk, der kommer fra byen,” tilføjer Claus Meyer, der også afslører, at han planlægger at arbejde videre med ideen over de næste par år.

I forhold til de eksisterende kyllingeslagterier regner Claus Meyer med, at de igen vil kunne vende tilbage til ideen om, at der skal arbejdes med værdiskabelsen i kyllingesektoren, hvor den økologiske afsætning i dag kun er på omkring 1 pct. af det samlede antal slagtede kyllinger i Danmark.

”Når en af de nuværende monopolvirksomheder så på et tidspunkt vælger at overtage ideen, skal det ske med en vis grad af anstændighed,” lyder det fra iværksætteren, der igennem Claus Meyer Holding ejer virksomheder som Meyers Kantiner, Meyers Deli, Lilleø Økofrugt, Hotel Saxkjøbing, Noma og Chokolade Compagniet.

Regnskabet for 2013 er endnu ikke fremlagt, men forventningen er, at omsætningen kommer til at runde en halv milliard kroner.

Direktør skifter smykkeklenodie ud med Claus Meyer

Josefsen skal professionalisere Meyer Kantiner

Arlas gastronomi-koncept breder sig

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis