FødevareWatch

Danske kvinder går efter økologisk mælk

Kvinderne vægter økologien højest, når de skal købe mejeriprodukter, mens mændene går efter prisen. Det viser en ny undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer.

Hvad er vigtigst, når danske forbrugere står ved køledisken og skal tage stilling til, hvilke mejeriprodukter der skal med hjem?

Landbrug & Fødevarer har i en stor undersøgelse kortlagt danskernes trang og købemønstre, når det handler om mejeriprodukter, og ikke overraskende er økologi et afgørende kriterium, når der skal købes ind.

Få flere nyheder om fødevarer - få FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

I undersøgelsen svarer 22 pct., at de lægger mest vægt på, at mejeriproduktet er økologisk, når de køber ind. Spaltet ud på køn, er det det vigtigste indkøbskriterium for 26 pct. af kvinderne, mens 18 pct. af mændene starter med at kigge efter Ø-mærket.

Kineserne dræner verden for mælk

Hver fjerde mand i undersøgelsen svarer, at prisen er den vigtigste faktor, mens kun 16 pct. af kvinderne vægter prisen højest, når der skal handles yoghurt, fløde og mælk.

Blandt forbrugerne i Region Hovedstaden er økologi vigtigst for 31 pct. af de adspurgte, mens 20 pct. af de adspurgte i Nordjylland vægter det højt, at produktet, hvad enten det er ost, mælk eller smør, er produceret i Danmark. Delt op på alder er det vigtigt for dobbelt så mange 50-70 årige danskere, sammenlignet med de 18-34 årige, at mejeriproduktet er dansk.

Øllingegaard til detailhandlen: Giv os mere spillerum

Friland banker døren til Kina ind

Udsigt til milliardvækst i mælkeproduktionen

Forsiden lige nu

Overskuddet daler igen hos marmeladekending

Trods en lille fremgang på toppen har der ikke været megen medvind til nordjyske Fynbo Foods i det forgangne regnskabsår. Fremadrettet er skyerne også mørke, fremgår det af regnskabet.

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier