FødevareWatch

DLG skruer op for ejerskabet i Danæg

Den store andelsejede æggekoncern Danæg har overladt halvdelen af ejerandelen til partneren andelskoncernen DLG. (Opdateret.)

(Opdateret med kommentarer fra Danæg-bestyrelsesformand Lars Lunding, red.)

Efter godt fire år som strategisk partner har grovvarekoncernen DLG øget sin ejerandel i den store Danæg-koncern.

Det fremgår af en meddelelse.

I udgangspunktet har grovvarekoncernen ellers ikke mod på fødevareproduktion, når kommer til direkte salg til detailkæder osv. Som led i den seneste strategi fra grovvarekoncernen, hvor der fokuseres mere på kerneområder omkring grovvarer, vitaminer og mineraler blev en lang stribe datterselskaber solgt fra, men netop i forhold til vitaminerne giver det god mening at skrue op for Danæg-partnerskabet.

"Vi har ikke lagt skjul på vores ambition på fjerkræområdet, og Danæg har ambitiøse vækstplaner, et godt brand og en stærk markedsposition såvel i Danmark som internationalt, der matcher DLG's styrker inden for foderudvikling og koncepter til ægproducenterne. Derudover er Danæg et meget velkonsolideret selskab," udtaler Ole Christensen, der er operationel direktør i DLG.

For de 70 andelshavere i Danæg Amba, som årligt er med til at sikre en nuværende omsætning på omkring 1,2 mia. kr. rummer det øgede DLG-ejerskab også muligheder, hedder det i meddelelsen.

"Samarbejdet med DLG betyder, at vi nu har et endnu stærkere afsæt for at nå de strategiske målsætninger, der skal bidrage positivt til Danægs fremtidige vækstambitioner. Vi ser klare synergier i samarbejdet, som kun vil styrke Danægs position i fremtiden - til gavn for ejerkredsen bag selskabet," udtaler Lars Lunding, bestyrelsesformand i Danæg i meddelelsen, uden dog at komme nærmere ind på, hvor store og konkrete ambitionerne er.

I løbet af de seneste fire regnskaber er driftsresultatet i Danæg hævet fra 6 mio. kr. i 2013 til 48 mio. kr. i 2016. I samme periode steg soliditeten fra 32 pct. til 52 pct., skriver DLG.

Lukket strategi og synergier

FødevareWatch har kort været i kontakt med Lars Lunding for at få et par kommentarer til det øgede DLG-engagement.

Kan du uddybe, hvad de fremtidige vækst ambitioner er?

"Det er vores strategi, vi her snakker om, og den udtaler jeg mig ikke om. Det gør jeg godt nok ikke," lyder det indledningsvist fra Lars Lunding.

I har en god soliditetsgrad, så handler det om, at I skal ud og opkøbe nogle selskaber?

"Det kan jeg simpelthen ikke udtale mig om. Det er som sagt vores strategi."

Kan du være mere konkret i forhold til synergierne – er det kun på foder eller også i distributionen?

"Vi har allerede synergier i dag på hele foder-delen. Vi skal bruge en masse foder til vores høner, og her er DLG’s produktion af foder ikke uden betydning."

"Der sker hele tiden en udvikling, og det gør der også på fodersiden. Det, at vi hele tiden er fremme på de nye muligheder, er vigtigt for os."

Er der også synergier på eksportmarkederne, som I kan drage nytte af?

"Det vil der uden tvivl komme på sigt"

Er det nødvendigt, fordi det er et hårdt marked at klare sig i?

"Det synes jeg faktisk, det er. Man kommer ikke sovende til noget i dag, men jeg synes, at vi lykkes ganske godt med det, vi har gang i," siger han og afviser at uddybe, hvad "der er gang i".

Det er den evige globalisering?

"Ja, og vi har set, at måden at styrke vores forretninger på er ved at gå sammen i forhold til at klare sig i den konkurrence."

Andelshavere fastholder bestemmelsen

DLG havde forud for dagens meddelelse en ejerandel på 45 pct. Lars Lunding kan ikke fortælle, hvad handlen har tilført Danæg Amba økonomisk, men han forklarer, at DLG ikke har fået den bestemmende indflydelse i selskabet.

Så Danægs 70 ejere kommer fortsat til at have medbestemmelse eller er det delt ligeligt mellem de to?

"Vi har stadigvæk majoriteten i Danæg Amba."

Hvorfor så give dem ekstra 5 pct.?

"Det er for at styrke det tætte samarbejde, vi har yderligere."

Hartmann skal have ny næstformand

Dansk producent: Æggeskandalen bør styrke vores troværdighed

20 ton forurenede æg fra udlandet solgt i Danmark

Et år efter: Rødt kort til buræg var godt nyt for producenterne

Forsiden lige nu

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier