FødevareWatch

Europa drev fremgangen for Hartmann i tredje kvartal

I årets tredje kvartal var det særligt arbejdet på de europæiske markeder, der drev væksten i emballagevirksomheden Brdr. Hartmann.

Det var de europæiske markeder, der drev fremgangen i Brdr. Hartmann i tredje kvartal.

Det fremgår af selskabets regnskab for tredje kvartal af 2017 tirsdag.

Emballageproducenten, der især er kendt for sine æggebakker, nedjusterede forventningerne og kom med foreløbige kvartalstal den 25. oktober, så omfanget af nye informationer i regnskabet er begrænset.

Dog fremgår det, at det europæiske salg steg med 20 pct. til 340 mio. kr., og driftsindtjeningen gik hele 73 pct. frem til 52 mio. kr., når man sammenligner tredje kvartal i år med samme periode af 2016.

I Nord- og Sydamerika steg omsætningen 9 pct., men driftsresultatet faldt til 23 mio. kr. fra 29 mio. kr. - et fald på godt en femtedel.

Det samlede driftsoverskud blev, som tidligere offentliggjort, 69 mio. kr. på baggrund af en omsætning på 557 mio. kr.

I midlertid blev Hartmann-koncernen ramt af flere problemer i starten af fjerde kvartal, og det førte til en nedjustering 25. oktober.

De prognoser for 2017 og 2018, der blev udstukket den dag, fastholder Brødrene Hartmann tirsdag. Det gælder dels forventningen om en nettoomsætning på 2,2 mia. kr. og en overskudsgrad (EBIT-margin) på 11 pct. i 2017, efter at de samme poster var på 2,1 mia. kr. og 11,8 pct. i 2016.

Også prognosen for 2018, der blev nedjusteret ved samme lejlighed, fastholdes i tirsdagens regnskab. Den lyder på mellem 2,2 og 2,3 mia. kr. i omsætning samt en EBIT-margin i spændet 11,5 til 13 pct.

Tabel for Brdr. Hartmanns regnskab for tredje kvartal af 2017:

Tre gange modvind rammer forventningerne hos Hartmann

Hartmann-aktien i stort fald efter æggeskandale

Danske fødevareaktier slår markedet

Forsiden lige nu

Mættet økologisk marked giver Friland mindre mavepuster

Efter flere år hvor Danish Crowns økologiske datterselskab halsede efter efterspørgslen på økologisk kød, er der kommet balance i markedet. Det rammer Friland på omsætningen, som i det seneste år er faldet med 17 mio. kr.

Ny direktør i Nordisk Kelloggs

Den nordiske del af den amerikanske morgenmadskæmpe har mandag fået en ny dansk direktør. Han har tidligere været ansat i Toms.

Orkla satser digitalt med opkøb af helseportal

Med et lidt utraditionelt opkøb har Orkla sikret sig rettighederne til den svenske virksomhed HSNG, der driver netportalerne Gymgrossisten og Bodystore, som er store inden for helse og sportsernæring.

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier