FødevareWatch

Amerikanernes forbrug af ost og smør slår rekord

En cocktail af et øget hjemmeforbrug og mere forbrug i foodservice hæver amerikanernes forbrug af ost og andre mejeriprodukter til rekordniveau.

Som en hær af usædvanligt sultne mus indtager de amerikanske forbrugere ost som aldrig før, ligesom de ikke blege for at tage lidt ekstra smør med i købet.

Således driver de to kategorier amerikanernes forbrug af mejerivarer op på det højeste niveau per person.

Det skriver Dairyreporter.

I 2016 indtog en amerikaner i gennemsnit 591 pund, svarende til cirka 268 kg. mejerivarer. Det var en stigning på 12 kg. i forhold til året før.

Det er særligt et rekordhøjt forbrug af ost og smør, der hiver mejeriforbruget op på rekordniveau.

I gennemsnit spiste en amerikaner sidste år 16,5 kg. ost, mens forbruget af smør lå på 2,6 kg.

Fremgangen af ost og smør skyldes, at det er lykkes for mejerisektoren af få flere aktører inden for foodservice til at hæve forbruget.

"Det vokser og vil fortsætte med at vokse. Faktisk har forbruget af ost herhjemme båret salget frem fire til fem år," lyder det fra Tom Gallagher, der er formand for United Dairy Industry Association, ifølge mediet.

Han fremhæver, at Tacobell i 2016 lancerede en taco med fem gange så meget ost, som i en almindelig taco.

Desuden skiftede McDonalds fra brug af margarine og rapsolie til smør, ligesom Pizza Hut med succes introducerede en pizza med 1 pund ost på, svarende til knap 0,5 kg.

Kina giver atter grønt lys til de blå oste

Prisen på smør styrtdykker

Ny division skal øge væksten i Arlas britiske foodservice-eventyr

Forsiden lige nu

Mættet økologisk marked giver Friland mindre mavepuster

Efter flere år hvor Danish Crowns økologiske datterselskab halsede efter efterspørgslen på økologisk kød, er der kommet balance i markedet. Det rammer Friland på omsætningen, som i det seneste år er faldet med 17 mio. kr.

Ny direktør i Nordisk Kelloggs

Den nordiske del af den amerikanske morgenmadskæmpe har mandag fået en ny dansk direktør. Han har tidligere været ansat i Toms.

Orkla satser digitalt med opkøb af helseportal

Med et lidt utraditionelt opkøb har Orkla sikret sig rettighederne til den svenske virksomhed HSNG, der driver netportalerne Gymgrossisten og Bodystore, som er store inden for helse og sportsernæring.

Seneste Fødevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier