ANNONCE
Costa Coffee.jpg
Foto: Costa Coffee PR

Verdens næststørste kaffekæde køber op i Kina

Costa Coffee har store ambitioner om at udvide sin internationale tilstedeværelse, og Kina er et vigtigt marked i den strategi.

Britiske Costa Coffee er verdens næststørste kæde, og nu har ejeren Whitbread købt 49 pct. af Costas sydkinesiske joint venture fra sin partner Yueda i en aftale, der løber op i 35 mio. pund, svarende til ca. 291 mio. kr.

Det skriver Foodbev.

Costa ejer i forvejen 51 pct. af det kinesiske selskab og bliver dermed nu eneejer af virksomheden, der driver 252 butikker i det sydlige Kina, heraf 93 i Shanghai.

"En af vores tre vigtige strategiske prioriteter er at fokusere på vores styrke til at vokse internationalt, og dagens meddelelse markerer et vigtigt og spændende skridt i vores ambitiøse vækstplaner for Kina. Vi har haft et glimrende partnerskab med Yueda i løbet af de sidste ti år sammen og begyndt at bygge Costa mærket på dette vigtige marked," siger adm. direktør i Whitbread, Alison Brittain.

Costa driver i alt 408 kaffebarer i Kina.

Opkøb i kaffebranchen: Nestlé kaster sig over 'blå' kaffemager

Tesco køber partner ud af kaffeselskab

Mad på farten løber mod Østeuropa

Kendt kaffekollektiv har succes med alternative samarbejder

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis