ANNONCE
Svyturys Brewery - artists impression.jpg
Opførelsen af det nye specialølsbryggeri sker i halen på, at man opfører et nyt hovedsæde til Švyturys-bryggeriet i Klaipeda.

Carlsberg bygger nyt bryggeri i Litauen

Sammen med partneren Brooklyn Brewery tager Carlsberg hul på opførelsen af et nyt specialølsbryggeri i Litauen. Det er det første østeuropæiske bryggeri for amerikanerne.

(Opdateret kl. 12.20 med oplysninger om investeringens størrelse og bryggerivolumen)

Den døsige ferietid har på ingen måde ramt samarbejdet mellem Carlsberg-gruppen og Brooklyn Brewery.

I løbet af de seneste uger har de to producenter præsenteret nye joint ventures og opkøb i både Hong Kong og London, og tirsdag formiddag er nyheden så, at Carlsberg og Brooklyn-bryggerierne går sammen om at opføre et nyt bryggeri i Klaipėda i Lituaen.

Det nye bryggeri, der vil blive opført på grunden, hvor Carlsberg i forvejen har sit Švyturys-bryggeri, skal producere specialøl i mindre partier, som man kender det fra såvel husbryggeriet Jacobsen som fra Brooklyn Brewery.

Af en meddelelse fra Carlsberg fremgår det, at man regner med, at de første øl får kapsler påsat inden udgangen af året.

"Ved at investere i Klaipėda udvider vi vores samarbejde med Carlsberg-gruppen i Europa, og vi mener, at vores arbejde med de litauiske bryggere vil hjælpe begge parter til at vokse. Vi er glade for at skulle arbejde tæt sammen med det store lokale ølentusiastiske community, og vi ser frem til at udforske alle mulige nye smagsvarianter sammen med dem," udtaler Eric Ottaway, der adm. direktør i Brooklyn Brewery.

Det er første gang, at Brooklyn-bryggeriet har kastet sig over produktion i Østeuropa.

Til FødevareWatch oplyser Carlsberg, at den samlede investering i det nye bryggeri løber op i fem mio. euro, svarende til 27,2 mio. kr., og at kapaciteten bliver på to millioner liter. Ejerskabet bag det nye bryggeri er ligeligt fordelt mellem Carlsberg og Brooklyn, lyder det videre med henvisning til et par de øvrige samarbejder danskerne og amerikanerne imellem.

"Brooklyn Brewery er blevet et synonym for højkvalitetsspecialøl, og det faktum, at de kommer til Litauen for at arbejde er bevis for, at vi befinder os i et robust ølmarked, og at vi har passionerede forbrugere," udtaler Rolandas Viršilas, der er adm. direktør for Švyturys-Utenos Alus.

Mens det er første østeuropæiske spadestik for Brooklyn Brewery har de sammen med Carlsberg i forvejen samarbejde etableret på E. C. Dahls bryggeri i norske Trondheim, og siden 2012 har de to været sammen om New Carnegie-bryggeriet i Stockholm.

I sidste uge opkøbte de to selskaber den britiske specialsølsproducent London Fields Brewery, og før det lancerede de et nyt brand i form af HK Yau, der alene skal sælges i Hong Kong.

Naturligt skridt for Carlsberg

Med det nye bryggeri kan Carlsberg lirke sig yderligere ind i det østeuropæiske marked for specialøl, der ligesom i resten af verden blomstrer kraftigt i disse år.

I det litauiske og baltiske marked, hvor Carlsberg er markedsledende, er man tilstede med det belgiske Grimbergen-brand, men derudover har det hidtil været småt med specielle øl, der ikke er pakket ind i enten en grøn flaske eller en af Švyturys' egne flasker.

Konkurrenterne i Royal Unibrew sidder i det baltiske marked på Kalnapilio-Tauro Grupe, som er Litauens næststørste bryggeri, og her har man udover et par større nationale brands også craft-brandet Vilkmerges. I Letland står Royal Unibrew bag Cido Grupa, der blandt ander råder over specialølsbrandet Lielvardes.

I det store russiske nabomarked, hvor Carlsberg igennem de seneste år har oplevet såvel bølgetoppe som bølgedale for sine store almindelige pilsnerbrands, har unge ølnørder taget over, hvor ældre generationer altid har drukket vodka. I de større byer er ølbarer skudt frem, og i stedet for at drikke for at blive fulde, har den yngre russiske generation fokus på at smage de mange nye specialøl.

Blandt de første til at eksperimentere med specialøl i Rusland var ifølge The Guardian Carlsbergs Baltika-brand fra Sankt Petersborg, da de tilbage i 2010 forsøgte sig med salg af eksperimenterende specialbryg fra Brewdog, Mikkeller og Jacobsen. Den første markedsførte russiske specialøl kom på markedet i 2012 under brandet AF Brew, bag mærket, som står for anti-factory, finder man to tidligere Baltika-ansatte bryggere. Sammen med specialbryggere fra mindre bryggerier som Saldens, Jaws, Bakunin og Victory Art Brew i Moskva har de været med til at forme den russiske udvikling inden for special- og mikroøl.

Carlsberg forklarer craft-opkøb: Hackney tændte os

Carlsberg køber britisk specialøl-bryggeri

Carlsberg løftet af Østeuropa i første kvartal  

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis