ANNONCE
Chili Klaus øl.JPG
Foto: Midtfyns Bryghus

Hos mikrobryggeri hedder fremtiden konceptøl og skæve ideer

Chili Klaus og Claus Holm. Overraskende ølsamarbejder og finurlige ideer fortsætter med at have vigtig rolle hos Midtfyns Bryghus - også i fremtiden.

Midtfyns Bryghus har gennem tiden lavet en række skæve samarbejder.

I 2009 fik bryghuset opmærksomhed, da det sammen med tv-personligheden Chili Klaus lavede en øl med chili i. Siden er det blevet til en øl for den danske fandivision af fodboldholdet Arsenal og et samarbejde med tv-kokken Claus Holm.

Ejeren af bryggeriet, Eddie Szweda, fortæller, at det fortsat vil være i den retning, at bryggeriet skal gå i for fremtiden. Skæve og innovative ideer er en essentiel del af strategien for det lille fynske bryggeri:

"Vi skal fortsat være spændende, innovative væk og lave endnu flere af de her koncepter og samarbejder. Vi skal ud og præsentere nogle nye ideer i dag. Det er noget af det, jeg er god til, at komme på innovative og anderledes ideer til øl."

Mød historiefortælleren der vil lave Danmarks bedste whisky i Nyborg

Selvom projekterne er sjove, så binder det også økonomien. F.eks. blev øllen med Claus Holm, som var en millionordre, ikke fornyet efter, øllen havde været ude i Coops butikker i 2015. Det ramte selskabets økonomi i 2016, hvor bruttofortjenesten dalede med 200.000 kr. fra ca. 3 mio. kr. til ca. 2,8 mio. kr.

Eddie Szweda er dog meget bevidst om ikke, at gøre sin økonomi afhængig af en enkelt aftager, men når det så er sagt, skræmmer på ingen måde amerikaneren. Han er godt tilfreds, så længe der er plus på bundlinjen, og det er der med 123.000 kr. Han vil fortsætte med at lege og eksperimentere:

"Jeg synes det er sjovt at lave konceptøl. Øl er ikke bare øl – det kan være så meget. Det er sjovere at lave, hvis du udvikler nogle ideer og lærer folk nogle nye ting, og kan du arbejde sammen med Chili Klaus og Claus Holm i den proces, bliver det bare sjovere."

Øl fra Midtfyns Bryghus lavet i samarbejde med tv-personligheden Chili Klaus.
 

Det nye projekt: Wasabi og sushi

Et af de nye projekter er en wasabi- og ingefærsøl, som er målrettet sushirestauranterne.

"Vi har et nyt produkt på vej, som passer til sushi. Vi laver en ingefær- og wasabi-pale ale (en øltype, red.). Hver gang jeg spiser sushi, bliver man tilbudt en øl, som slet ikke passer til. Det gør denne her."

"Der er allerede en norsk sushikæde med en Michelin-stjerne, som har været og smage på den og har fået sendt prøver op til Norge," siger Eddie Szweda.

Rigmænd skyder penge i underskudsgivende bryghus

Det er ikke kun koncepterne, som tænder ham. Udlandet står også højt på den 56-årige amerikaners ønskeliste.

"Vi er i udlandet allerede, men ølrevolutionen sker verden over. Vi ser store muligheder i vinlande som Italien, Spanien og Australien, men Østen er også ved at åbne op," lyder det fra ejeren

Iveren efter udlandet er allerede stimuleret lidt med salg i Norge, Sverige, Finland, Tyskland, Canada og Kina.

Af hjemmesiden fremgår det, at teamet på Fyn er på udkig efter distributører og forhandlere i USA, Frankrig, England, Italien, Spanien, Japan, Australien og New Zealand.

Fynsk bryggeridirektør om 2016-resultat: "Alt over nul er godt"

Politiken og bryghus indgår ølsamarbejde

Mikkeller fletter fingre med en klodset bjørn og skaber spiritusselskab

Specialøl fra dansk bryghus hitter blandt kinesere

Berømt dansk specialbryggeri: Vi har aldrig brugt én krone på annoncer

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis