FødevareWatch

Bønneprisen daler – forbrugerprisen stiger

Hvis en kop kaffe er steget i pris, mens råvarerne, den laves på, er blevet billigere, hvem tjener så pengene?

Regnestykket ser sådan her ud:

I starten af 2011 kostede et pund kaffebønner, der måles i arabica-bønner, omkring 14 kr. I januar 2016 kostede et pund omkring 6 kr. I den samme periode er den pris, forbrugerne betaler for kaffe, steget med 25 pct.

Det viser beregninger lavet af seniorrådgiver Henning Otte Hansen fra Københavns Universitet, skriver Berlingske.

”Hvis konkurrencen fungerede ordentligt på detail- og engrosmarkederne, ville vi ikke se denne tendens, som forbrugerne jo betaler for. Der hentes nogle gedigne avancestigninger i leddene mellem kaffebønder og forbrugere. Hvor de penge bliver af, er et mysterium, der skal opklares – om nødvendigt af konkurrencemyndighederne,” siger cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk Martin Salomon til avisen.

Prøv FødevareWatchs nyhedsbrev gratis to gange dagligt

Kaffevirksomheden Peter Larsen Kaffe siger, at det ikke er producenternes skyld, at forbrugerpriserne stiger.

Saxo Bank: Sorte udsigter for kaffeprisen

Baresso på retræte: Dropper retssag mod kaffe-Klaus

Peter Larsen opfører nyt risteri

Forsiden lige nu

Danish Crowns kinesiske salg dalede med 1,2 mia

Slagterikoncernen har fire erklærede hjemmemarkeder i Nordeuropa, men derudover spiller Kina en stadig større rolle i koncernen. Forud for et kommende større fabrikssats i landet, har det seneste år dog budt på en markant tilbagegang.

Unilever leder efter ny topchef

Jagten er sat ind på en afløser til den mangeårige topchef i Unilever-koncernen Paul Polman, der ventes at træde tilbage inden får få år.

Seneste Drikkevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier