FødevareWatch

Heineken vinder andele på nøglemarkeder i Europa

Det hollandske bryggeri vinder frem i Europa, lyder det i en analyse fra en storbank.

Hollandske Heineken, der er konkurrent til Carlsberg, har vundet en andel på nøglemarkeder i Europa i januar.

Det skriver finanshuset Morgan Stanley med baggrund i data fra Nielsen.

Heineken øgede sin markedsandel i Storbritannien, da omsætningen steg med 5,3 pct. i de fire uger, der sluttede 30. januar. Markedet voksedes 0,2 pct., mens Heinekens mængder i perioden steg med 11,6 pct.

I Frankrig, der også er et vigtigt marked, steg Heinekens markedsandel en smule, idet omsætningen steg 8,4 pct. på årsbasis mod en markedsvækst på 7,6 pct. i mængder. Omsætningen steg 8,7 pct. mod en markedsvækst på 8,7 pct.

For Carlsbergs vedkommende var der et fald i volumen på 25,9 pct. i de første fire uger af januar på årsbasis. Det skyldes alt overvejende, at den danske bryggers øl ikke længere er at finde på hylderne i supermarkedskæden Tesco. Ifølge Morgan Stanley faldt Carlsbergs omsætning i Storbritannien med 17,5 pct. i januar på årsbasis.

I Frankrig taber Carlsberg - som i Storbritannien - markedsandel. De solgte mængder steg 5,4 pct. i et marked, der så en stigning på 7,6 pct. Omsætningen steg 2,6 pct., hvilket skal sammenholdes med markedets vækst på 8,6 pct.

Forsiden lige nu

Danish Crowns kinesiske salg dalede med 1,2 mia

Slagterikoncernen har fire erklærede hjemmemarkeder i Nordeuropa, men derudover spiller Kina en stadig større rolle i koncernen. Forud for et kommende større fabrikssats i landet, har det seneste år dog budt på en markant tilbagegang.

Unilever leder efter ny topchef

Jagten er sat ind på en afløser til den mangeårige topchef i Unilever-koncernen Paul Polman, der ventes at træde tilbage inden får få år.

Seneste Drikkevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier