ANNONCE
POLFOTO_3596547.jpg
Foto: Fabrice Coffrini/AP/POLFOTO/arkiv

Nestlé solgte vand for 50 milliarder kroner sidste år

De kendte mærker Perrier og S. Pellegrino sælger stadig rigtig godt hos fødevarekoncernen Nestlé.

Den schweiziske fødevaremastodont Nestlé havde et fortrinligt 2015, selv om den stærke schweizerfranc tog lidt af glæden. Specielt salget af vand strøg frem.

Selskabet, der ejer over 2.000 brands, der i blandt kendte mærker som Nescafé, Oreo og en stor bunke slik, omsatte for 88,8 milliarder schweizerfranc, 600 milliarder kroner. Det blev til et resultat på 9,5 milliarder schweizerfranc.

"Vi har leveret profitabel vækst i det, der stadig er et udfordrende forretningsmiljø. På samme tid blev vi ved med at investere i fremtiden," siger Paul Bulcke, administrerende direktør i Nestlé i en pressemeddelelse.

En af de steder, hvor Nestlé kunne notere sig en succes, var inden for drikkevand. Selskabet solgte i 2015 for ikke mindre end 7,6 milliarder schweizerfranc vand, hvilket svarer til 50 milliarder kroner. En vækst på 7 procent. Samtidig tjente Nestlé mere på vandet.

"Vores flagskibsprodukt inden for sund hydrering, Nestlé Pure Life, klarede sig godt og det internationale premiummærker som Perrier og S. Pellegrino fortsatte deres stærke vækstrater," skriver Nestlé.

Fremgangen i indtjeningen på det solgte vand kommer fra effektiviseringer og det faktum, at Nestlé selv betaler mindre for det, når det indkøbes som råvare før det fyldes på flasker.

Selskabet ejer over 70 brands inden for vand på flasker.

For 2016 forventer Nestlé, at det vil ligne 2015 med pres på priserne og et usikkert økonomisk miljø.

Nestlé, der har hovedkvarter i Schweiz, er verdens største producent af fødevarer. Selskabet startede i 1866 inden for kondenseret mælk men begyndte i starten af 1900-tallet at sælge schweizisk chokolade.

Selskabet er de seneste år blevet noget kritiseret, ikke mindst for sin forretning inden drikkevand. Nestlé beskyldes for at tage vand ud ad hænderne på fattige ved at opkøbe vandforsyningen og sælge det tilbage på flasker.

Sød organisk vækst til Nestlé

Nestlé overtager israelsk datterselskab for 5,6 mia

Sur studerende kræver et livs forbrug af KitKat

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis