ANNONCE

Carlsberg vil hjælpe bodegakulturen

De røgfyldte bodegalokaler har det stadig mere svært i det danske restaurantionsmiljø. Det mærker man i Carlsberg, hvor man med en gratis omgang Tuborg vil sætte fokus på den uddøende danske bodegakultur.

Carlsberg slår et slag for at redde bodegakulturen i Danmark. Det sker ved at give en gratis omgang Tuborg øl på i alt 400 udvalgte værtshuse på fredagene i februar for ad den vej ifølge Carlsberg at støtte bodegakulturen, som ifølge Carlsberg og Horesta - arbejdsorganisationen for hoteller og restauranter - har tørre tider.

Underliggende ser Carlsberg, at der er en såkaldt megatrend mod det lokale og traditionelle, men den holder ikke rigtig for så vidt angår værtshuse, hvilket undrer Carlsberg, der derfor vil ændre på med markedsføring.

"De seneste besøgstal fra Horesta viser, at under krisen begyndte forbrugerne at gå på bodegaer og værtshuse igen, men da krisen ebbede ud efter 2011, skiftede forbrugerne bodegaerne og værtshusene ud med caféerne igen," oplyser Carlsberg og det undrer.

I 2008-2009 var der omkring 30 mio. besøg årligt på værtshuse, mens det tal steg en smule frem til 2011, mens det siden er faldet til 27,5 mio. besøg i 2013, som er det seneste tal, der er opgjort. Omvendt er det gået med besøgene på cafeer og restauranter, der er steget frem mod 2013 ifølge opgørelsen fra Carlsberg. I forhold til 2008 er antallet af værtshusbesøg faldet med knap 8 pct., mens besøg på cafeer er steget knap 5 pct.

Cheføkonom i Horesta Jonas Kjær oplyser, at alene efter 2011 faldt antallet af værtshus besøg 18 pct., og som han siger:

"Det er sket i en periode, hvor det ellers går fremad for restauranterhvervet. Cafeer og restauranter har således flere gæster end nogensinde før."

Carlsberg siger, at kampagnen kører for at bevare den forskel, der er på, at drikke en øl på et værtshus og på en cafe.

"Vi synes, det er synd, hvis forbrugerne dropper bodegaerne og værtshusene for at gå på café, fordi begge har deres berettigelse. Det er to vidt forskellige oplevelser at købe en falske Grøn Tuborg på et værtshus og drikke et glas kold fadøl på en caféer. Derfor vil vi gerne hjælpe bodegaerne og værtshusene med at vende udviklingen," siger Morten Vinther, der dagligt sidder med kontakten med værtshuse og bodegaer for Tuborg til Ritzau Finans.

Der bliver givet omgange på 289 værtshuse den første fredag i februar. 111 værtshuse giver selv en omgang fra Tuborg. De efterfølgende tre fredage i februar, er det værthusejerne, der står for uddelingen af "den gratis omgang". I alt leverer Carlsberg øl til 850 værtshuse i Danmark.

"Der deles generelt en kasse ud per bar/værtshus, men på enkelt større bliver det lidt mere," oplyser Morten Winther, der supplerer med at der således uddeles op til 50.000 øl i alt på de fire fredage.

Carlsberg-direktør: Så meget vil økomarkedet vokse

Øko-salget buldrer i Carlsberg

Øko-salget buldrer i Carlsberg

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis