FødevareWatch

Medie: Asiatiske bryggerier i kamp om Sabmiller-mærker

Japans største bryggeri og en thailandsk rival kæmper med mindst fire private equity-selskaber om at få lov at købe Peroni, Grolsch og Meantime, skriver Financial Times.

Japans største bryggeri, Asahi, og dens thailandske rival Thai Beverage kæmper med mindst fire private equity-selskaber om at opkøbe ølmærkerne Peroni, Grolsch og Meantime, der alle er ejet af verdens største bryggeri, AB Inbev. Ølmærkerne bliver solgt for at lette konkurrencemyndighedernes fokus på AB Inbev, efter at selskabet købte sin største rival Sabmiller for over 90 mia. euro sidste år.

Det skriver Financial Times.

Næste budrunde om de tre ølmærker starter ved 2,5 mia. euro. Gode salgstal for ølmærkerne i de sidste tre måneder af 2015 kan dog være med til at skubbe prisen opad, mener analytiker hos Morningstar, Philip Gorham, der ser en pris i nærheden af 3,5 mia. euro.

Salget skal primært være med til at lette Ab Inbevs dominerende position i segmentet for premium-øl, der har været under særlig opsyn af konkurrencemyndighederne i Europa og USA.

Ifølge Financial Times er Asahi favorit til at vinde kampen, hvilket vil give japanerne mulighed for at få en større tilstedeværelse på de europæiske markeder, hvor Peroni og Grolsch har været Sabmillers bedst kendte mærker. Ligesom resten af den japanske økonomi har Asahi haft problemer med at skabe vækst i hjemlandet og er derfor blevet mere aktiv i søgningen efter udenlandske opkøbsmuligheder.

AB Inbev har lavet en kort køberliste for ølmærker

Sabmiller: Højere organisk omsætningsvækst i tredje kvartal

Stor interesse for AB Inbevs megaobligationslån

Forsiden lige nu

Danish Crowns kinesiske salg dalede med 1,2 mia

Slagterikoncernen har fire erklærede hjemmemarkeder i Nordeuropa, men derudover spiller Kina en stadig større rolle i koncernen. Forud for et kommende større fabrikssats i landet, har det seneste år dog budt på en markant tilbagegang.

Unilever leder efter ny topchef

Jagten er sat ind på en afløser til den mangeårige topchef i Unilever-koncernen Paul Polman, der ventes at træde tilbage inden får få år.

Seneste Drikkevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier