ANNONCE
rom.jpg
Foto: Colourbox

Cubansk markedsåbning puster nyt liv i rom-konflikt

Cuba og USA har begravet stridsøksen og er ved at afmontere en 50 år lang handelsblokade, men det åbner nu op for, at en konflikt i den globale spiritusindustri igen kan blomstre op.

En handelsblokade mellem USA og Cuba, som har varet i mere end 50 år, er ved at blive pillet fra hinanden, og det betyder nu, at en af Cubas mest berømte handelsvarer, rommen Havana Club, igen kan sendes fra det kommunistiske land til destinationer i USA.

Det skriver Wall Street Journal.

Det amerikanske patentkontor, U.S. Patent and Trademark Office (USPTO), har i den forgangne uge således tildelt varemærkebeskyttelse af Havana Club til regeringen i Cuba, efter at det cubanske brand ellers har været forment adgang til det amerikanske marked siden 1960erne.

Men alt er ikke fryd og gammen af den grund, for den amerikanske beslutning vækker vrede hos Bermuda-baserede Bacardi Ltd., der længe har ligget i åben konflikt med den cubanske regering og franske Pernod Ricard over rettighederne til Havana Club, skriver avisen.

Bacardi har nemlig siden 1994 solgt en version af rom-brandet i USA, da man købte rettighederne til det fra familien Arechabala, der grundlagde Havana Club. Familien flygtede til USA i 60erne, efter den cubanske regering beslaglagde dens forretning og personlige aktiver.

På grund af den handelsembargo, der siden har eksisteret mellem USA og Cuba, har Bacardi derfor fremstillet sin version af rommen i Puerto Rico. Imens har Pernod Ricard haft et samarbejde med den cubanske regering, hvorigennem man har fremstillet rommen i Cuba og solgt den i andre lande verden over.

Men sidste uges beslutning åbner altså op for et helt nyt kapitel i den verserende kamp mellem Bacardi på den ene side og Pernod Ricard og den cubanske regering på den anden, og man kan nu se frem til omfattende juridisk tovtrækkeri mellem parterne i forhold til, hvem der i sidste ende ejer rettighederne til Havana Club i USA.

Asien og stærk dollar sikrer vækst i Pernod Ricard

Bacardi køber amerikansk bourbon-selskab

Bacardi skal sælge rivalens produkter i Brasilien

Indien skal være vækstmotor for Pernod Ricard

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis