ANNONCE
starbucks.jpg
Foto: Ted S. Warren/AP Photo/Polfoto/Arkiv

Starbucks vil fordoble Kina-forretning på fem år

Kaffekæden Starbucks har enorme forventninger til det kinesiske marked, hvor man vil mere end fordoble antallet af butikker i løbet af bare fem år.

Selvom det kinesiske marked på det seneste ikke helt har lignet den vækstmotor, det ellers tidligere er blevet udpeget til, så har den amerikanske kaffekoncern Starbucks bestemt ikke mistet troen på det store asiatiske marked.

Det siger selskabets adm. direktør, Howard Schultz, i et interview med Wall Street Journal.

Topchefen siger, at han er optimistisk omkring muligheder på det kinesiske marked, og at man forventer at åbne 500 nye butikker om året i løbet af de kommende fem år. Dermed vil man tilføre 2.500 butikker til de 2.000, man allerede har i 100 kinesiske byer.

”Vi har tiltro til fremtiden for den kinesiske økonomi på trods af al snakken, uroen og problemerne. Folk leder efter grunde til ikke at tro (på det kinesiske marked, red.). Jeg er her og ser det med mine egne øjne. Jeg er optimistisk,” siger Howard Schultz, som besøger det asiatiske land i denne uge, til Wall Street Journal.

Kina har traditionelt set været en nation, som i højere grad har sværget til te end til kaffe, men det er langsomt ved at ændre sig.

Estimater fra Euromonitor peger ifølge avisen på, at kaffeforbruget i Kina vil vokse med 18 pct. årligt mellem 2014 og 2019. Til sammenligning forventes store markeder som Storbritannien, Japan og USA at vokse med henholdsvis 13, 3,5 og 0,9 pct. årligt i samme periode.

Topchefen afslører da også overfor avisen, at han med tiden ser Kina udvikle sig til det største marked for koncernen, uden dog at ville sætte en tidshorisont på den udvikling.

Kraftig kinesisk kaffevækst erstatter te-produktion

Asiatisk kaffetørst presser global produktion

Dansker står bag 70 cafeer i Kina

England frygter mangel på kaffe efter kvalitetsløft

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis