ANNONCE
SABMIller38906_original.jpg
Foto: SABMiller/PR

Medie: Japanere vil byde på Grolsch og Peroni i denne uge

Carlsberg har meldt sig ud af kampen om de to ølbrands Grolsch og Peroni, der bliver i overskud efter en gigantisk bryggerifusion, og en japansk storkoncern vil ifølge et lokalt medie forsøge at snuppe produkterne i denne uge.

I kølvandet på den annoncerede fusion mellem de to brygerigiganter Ab Inbev og Sabmiller vil en række prominente ølbrands fra de to aktørers samlede portefølje skulle skifte ejer. Blandt dem finder man mærker Grolsch og Peroni, som en lang række bryggeri- og investeringsselskaber er blevet meldt interesserede.

Carlsberg har længe været nævnt som en oplagt aftager, men det danske selskabs bestyrelsesformand, Flemming Besenbacher, lagde for nylig låg på de spekulationer i et interview med Berlingske. Og nu ser det ud til, at det i stedet skal blive en japansk konkurrent, der løber med gevinsten.

Det skriver Reuters med henvisning til den japanske avis Yomiuri Shimbun.

Avisen skrev fredag i sidste uge, at Asahi Group, der er Japans største bryggeriaktør, vil lægge et formelt bud på Grolsch og Peroni, som på nuværende tidspunkt ejes af Sabmiller, allerede i denne uge. Asahi skulle være parat til at tilbyde 400 mia. yen, eller mere end 23 mia. kr., skrev avisen ifølge Reuters.

Asahi har tidligere været nævnt blandt bejlerne til de to ølbrands, og pengene sidder da tilsyneladende også løst hos japanerne. Et andet lokalt medie berettede kort før årsskiftet, at Asahi overvejer at købe den amerikanske drikkevareproducent Talking Rain for 50 mia. yen – planer som blev bekræftet af selskabet selv.

Carlsberg-bestyrelsesformand: Vi skal ikke være store, vi skal være stærke

Heineken-chef: Carlsberg er mest sandsynlige køber af Grolsch

Medie: Nye aktører melder sig i kampen om ølmærker

Avis: Japansk ølflagskib vil købe amerikansk drikkevareselskab

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis