ANNONCE
rom.jpg
Foto: Colourbox

Indiens spiritusmarked går tilbage for første gang i 15 år

For første gang i indeværende årtusinde var der ingen vækst at spore på det lukrative indiske marked for spiritus.

2015 er netop gået på hæld, og for første gang siden vi gik ind i det 21. århundrede, må spiritusindustrien sande, at det enorme indiske marked ikke var i vækst de seneste mange måneder.

Det skriver netmediet Live Mint.

Siden starten af dette årtusinde er det ellers kun gået ind vej for salget af spiritus i Indien, hvor man i de første mange år så årlige vækst rater på 10-15 pct. målt i volumen. I de seneste fire år har markedet dog bevæget sig mod stagnation med årlige vækstrater på blot et par procent i de seneste år, og i de otte måneder frem til december 2015 faldt volumenen af spiritussalget så med 1-2 pct., skriver mediet.

Det skyldes i høj grad en række nye skatter på alkohol flere steder i Indien og en generel økonomisk afmatning, men også en mangel på nye lanceringer af spiritusprodukter spiller ind ifølge Live Mint.

Det folkerige land er fortsat et enormt vigtigt marked for producenter af både øl og spiritus, men det stagnerende marked betyder, at aktører ikke skaber egentlig vækst for industrien som helhed, men i stedet kæmper om at stjæle markedsandele fra hinanden.

”Efterspørgslen er stadig trykket. Væksten er i høj grad kommet fra brands, der stjæler markedsandele fra hinanden. I 2016 vil vi se mere aktivitet i og med, at brands forsøger at generobre tabte markedsandele,” siger Santosh Kanekar fra investeringsfirmaet BeLive Corp til mediet.

Moody’s: Indisk stilstand for Carlsberg de næste 18 måneder

Elefant-øllen har stor succes som luksus-drik i Indien

Pernod Ricard øger sit økonomiske råderum i Indien

Indien skal være vækstmotor for Pernod Ricard

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis