ANNONCE
POLFOTO_40840837.jpg
Foto: AP/POLFOTO/arkiv

Sunde drikkevarer haler ind på sodavanden

Drikkevareproducenter, som normalt kædes sammen med sodavand, går nu i en sundere retning og satser på kalorielette og næringsrige alternativer til den sukkerholdige drik.

I takt med at flere amerikanere skærer ned på forbruget af sodavand, forsøger selskaber som Coca-Cola og Pepsico at tilbyde en sundere og bredere vifte af drikkevarer, skriver Business Insider UK.

Det er især vand på flaske med forskellige smagsvarianter, der skal forsøge at slå sodavanden af pinden. I 2016 lancerer Pepsi en ny variant af sin Aquafina-vand med brus og smag, mens Coca-Cola vil fortsætte med at rulle flere Smartwaters med brus ud.

Amerikanerne har skiftet burgeren ud med kål

Og det kan vise sig at være et smart træk, da både Nestle, Coca-Cola og Pepsicos udbud af sundere drikkevarer alle voksede i volumen fra 7 til 9 pct. i 2014 - til sammenligning faldt både Cola og Pepsis volumen tæt på 3 pct. i samme periode.

Vand på flasker er en $13 billionforretning, som Coca-Cola og Pepsico på nuværende tidspunkt besidder 13 pct. af, mens Nestle udgør næsten halvdelen af markedet.

Pepsico vil sælge økologisk Gatorade

Dr. Pepper investerer millioner i sportsdrik

PepsiCo overtager vigtigt sportssponsorat fra ærkerival

Coca-Cola og Pepsi dropper omstridt ingrediens

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis