FødevareWatch

Universiteter sætter specialøl på skemaet

To amerikanske universiteter tilbyder kurser, der fokuserer på økonomien bag at drive et specialbryggeri. Brancheorganisation er positiv.

Det amerikanske ølmarked har ændret sig markant de seneste ti år, hvor mikrobryggerierne har nappet betydelig andele fra de store koncerner.

Men populariteten har også øget konkurrencen, og det betyder, at man ikke længere kan nøjes med passion og en garage fuld af udstyr, hvis man vil tjene penge på specialøl.

Det kræver også sans for forretning, skriver nyhedsbureauet Associated Press, og derfor lancerer to amerikanske universiteter nu fag, der skal klæde eleverne på til at klare sig i ølbranchen.

Både University of Vermont og Portland State University har startet onlinekurser, der giver indblik i økonomien bag at drive et specialbryggeri. Målet er at gøre eleverne i stand til starte deres egen virksomhed eller at blive ansat på et bryggeri. Og det er en god ide, mener brancheorganisation Brewers Association.

"Efterspørgslen efter folk med stor viden om at brygge er steget, og det gælder også i forhold til forretningsdelen," siger cheføkonom Bart Watson til AP.

Ifølge Brewers Association er antallet af mikrobryggerier, eller craft breweries, steget fra 1.400 i 2005 til 4.000 i 2015.

Mjød hitter i USA - og i Danmark

Carlsberg-chef: Markedet for specialøl vil kun vokse mere

Verdenskendt ølbar lægger verdens største på is

Forsiden lige nu

Danish Crowns kinesiske salg dalede med 1,2 mia

Slagterikoncernen har fire erklærede hjemmemarkeder i Nordeuropa, men derudover spiller Kina en stadig større rolle i koncernen. Forud for et kommende større fabrikssats i landet, har det seneste år dog budt på en markant tilbagegang.

Unilever leder efter ny topchef

Jagten er sat ind på en afløser til den mangeårige topchef i Unilever-koncernen Paul Polman, der ventes at træde tilbage inden får få år.

Seneste Drikkevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier