ANNONCE
7afddb_Latte_Perfection.jpg

McDonald's indleder dansk kaffekrig

Priserne på takeaway-kaffe er for høje, mener man i McDonald's, og i september vil kæden lokke kunderne til med et specielt tilbud.

McDonald’s vil tage kampen op med det, som restaurationskæden kalder for kaffesnobberiet, og derfor vil man i de danske restauranter i september give gratis kaffe væk i morgentimerne.

Ifølge McDonald’s danske salgs- og marketingdirektør, Mads Friis, sker det, for at folk kan smage og sammenligne den billige/gratis kaffe med de dyrere kopper, som i meget stort omfang bliver langet over diskene i landets kaffebarer.

"Helt overordnet mener vi, at danskerne betaler alt, alt for meget for deres kaffe. Når vi ser på markedet for take-away kaffe i Danmark, så er prissætningen helt ude af proportioner. Danskerne har efterhånden vænnet sig til de høje priser, men vi mener, at det er tid til at gøre oprør mod den alt for dyre kaffe og stille spørgsmålstegn ved, hvad der er fair at betale for en kop kaffe," udtaler Mads Friis i en meddelelse.

”Jeg er helt med på, at det handler om kvalitet og for nogle også branding, men det bør i høj grad også handle om, hvad tingene med rimelighed skal koste. Og en café latte bør ikke koste over 40 kr., ligesom en almindelig lille kop kaffe ikke skal koste mere end en flad 10’er – selv for en bæredygtig, god Arabica-kaffe. Og det vil vi nu gøre op med ved at lade danskerne prøve vores kaffe gratis i hele september, så de frit kan smage og sammenligne,” siger han videre.

I en undersøgelse, foretaget af Epinion for McDonald’s Danmark, svarer 65 pct. af de danske kaffedrikkere, at priserne på take-away kaffe i Danmark er for høje. 57 pct. svarer, at en kop almindelig sort kaffe rimeligt bør koste 10 kr., mens det for knap 65 pct. vil være rimeligt at betale 20 kr. eller herunder for en cafe latte. Kun 9 pct. mener, at det er rimeligt at betale over 25 kr. for en cafe latte.

Undersøgelsen viser derudover, at smag, pris og bekvemmelighed er de tre mest afgørende faktorer, når danskerne skal vælge deres takeawaykaffe.

Brugsen vil sælge varm kaffe og udleje værktøj

Kaffekæde brygger på stor vækst

Kaffe-frontløber opfordrer branchen til større øko-fokus

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis