FødevareWatch

Coop tror på firedoblet salg af økoøl

I løbet af de kommende fem år regner Coop med at have firedoblet salget af økologiske øl.

Som FødevareWatch ved flere lejligheder har skrevet, er der stor tro på, at økologiske øl bliver den næste store sællert for de danske bryggerier.

En række mindre specialbryggerier har i en årrrække forsøgt sig med økologiske øl, og senest er også både Royal Unibrew og Carlsberg hoppet med ombord.

I dagens udgave af Politiken siger Coops informationsdirektør Jens Juul Nielsen, at man i Coop regner med at hæve det økologiske salg af øl fra at udgøre de nuværende 2,5 pct. til at udgøre omkring 10 pct. i løbet af de kommende fem år.

"Det begynder at stige allerede i år, fordi store bryggerier som Carlsberg og Royal Unibrew lancerer en økologisk pilsner. Hvis vi kigger over en femårig periode, vil jeg tro, at vi får en firedobling af salget, så økologisk øl kommer op omkring 10 procent af ølsalget," siger Jens Juul Nielsen til Politiken.

De store klar med billig økologi

Ifølge undersøgelser fra Landbrug & Fødevarer er omkring 80 pct. af de danske forbrugere klar til at købe mere økologi, hvis det er billigere og mere tilgængeligt.

Det var blandt årsagerne til, at Royal Unibrew tidligere i år lancerede deres økologiske pilsner Royal Økologisk Pilsner til en pris, der ikke ligger mange ører over prisen på en almindelig dansk pilsner i supermarkederne.

Tuborg er i lighed med konkurrenterne fra Fakse hoppet med på den økologiske trend, og man har lavet øllen Rå, som fra september rulles ud i en større øllancering, hvor øllen med en alkoholprocent på 4,5 skal stå ved siden af de øvrige øl i Tuborg-familien. Pernille Arnt, der er senior innovation manager i Carlsberg Danmark, sagde i april til FødevareWatch, at efterårets brede lancering er et stort skridt ind i den økologiske ølproduktion.

”Det gør, at vi tror på, at økoboomet kommer inden for de økologiske øl. I kraft af at vi også vælger at kombinere det økologiske med det ufiltrerede element, mener vi, at Rå også tilfører det økologiske marked noget nyt,” sagde Pernille Arnt.

Økologien udfordrer bryggerierne

Kendt sjællandsk bryghus investerer stort

Royal Unibrew hopper på øko-bølgen

Nu tror Carlsberg på økoboom i øl

Ørbæk Bryggeri bruser over på bundlinjen

Ørbæk ser frem til anmeldelserne

Forsiden lige nu

Seneste Drikkevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier