ANNONCE
Udklip2_edited-3.png
Cowi var i en periode sponsor for det danske fodboldslandshold. Her ses en ung Stig Tøfting. | Foto: LARS POULSEN/POLFOTO

Syv flops fra drikkevareindustrien

Ikke alle produktlanceringer hitter, når de rammer markedet. Det ved man i drikkevarebranchen, hvor der kan været et stykke vej fra testgrupper og prøvesmagninger til stor succes. Vi har fundet en håndfuld kiks fra de senere år.

1. Ingen gad mælkeappelsinjuice

Det formodentlig største danske lanceringskiks skal man finde tilbage i starten af 90’erne.

I 1992 skød MD Foods den meget store kampagne i gang for det nye hitprodukt Cowey, og på maverne af fodboldlandsholdet og overalt i tv og aviser forsøgte mejerikoncernen at sælge den gode ide om at kombinere mælk og appelsinjuice i én og samme drik. Den kombination købte danskerne på ingen måde, og ikke en gang en veldrejet tegneseriefigur i form af miss Cowey kunne forhindre, at mejerikoncernen i 1996 måtte lade produktet udgå af markedet efter meget svigtende salgstal.

Udover at være på landsholdsdragterne huskes Cowey-drikken for ikke mindst tv- og biografreklamen herover.

2. Lite rimede slet ikke på dansk øl

Øl i lite-udgaver har igennem mange år hittet i det amerikanske ølmarked, men herhjemme har letøl aldrig været ret populære. I 2008 blev Carlsberg og Tuborg Lite lanceret som kalorielette alternativer til de to klassikere Hof og Grøn Tuborg, men to år efter måtte bryggerikoncernen erkende, at danskernes øgede ønske om sundhed ikke havde nogen afsmitning på trangen til den gærede drik.

 

3. Lidt for farverig sukkersag

I dag eksisterer der en lang række energifyldte drikke, som man kan indtage, når sukkerniveauet er i bund. Sådan var det ikke helt i 2008, da Coca-Cola gennem Carlsberg forsøgte sig med at hive markedsandele fra den store danske druesukkerdrik Faxe Kondi.

Det skulle ske i form af den grønne sodavand Onside Sport, som var et samarbejde med TV3. Efter kort tid på markedet blev den imidlertid pillet af hylderne. Blandt andet efter at være blevet kritiseret for et højt indhold af farvestoffer. I dag kan man finde efterfølgeren Carlsberg Sport på hylderne i detailhandlen.

På tv-fronten var det landsholdsspiller Jon Dahl Tomasson, der bar den nye drik.

 

4. Boblerne brast i mælkedrikken

Den tilhører den nyere generation af danske drikkevareflops, og det er nok de færreste danskere, der nåede at stifte bekendtskab med Arla-drikken Arla Bubble Latte.

Lanceret som en sommerdrik i maj 2013 fik den aldrig fat i de unge, som var den klare målgruppe, og da Arla i december samme år meldte ud, at drikken ville blive strøget fra sortimentet, blev det samtidig meldt ud, at den ikke kommer på markedet i Danmark igen.

 

5. Alt for svær at forklare

Under det lidt kryptiske slogan "Svær at forklare – nem at nyde" forsøgte Carlsberg sig i 2011 med Beo, som med Carlsbergs egne ord hverken var øl, cider eller sodavand.

Drikken, der ikke indeholdt hverken sukker eller kunstige sødemidler, blev omkring et år efter lancering taget af markedet igen, fordi ingen forstod, hvad det var for et produkt.

I forbindelse med lanceringen opfordrede Carlsberg til, at forbrugerne via en hjemmeside hjalp til med at finde de ti ord, som kunne beskrive drikken...

 

6. Stjal fra den forkerte drik

I et forsøg på at vinde markedsandele fra Pepsi-drikken Mountain Dew forsøgte Coca-Cola sig i 1997 med en international udrulning af den grønne citrussodavand Urge, som faktisk blev fremstillet første gang året før i Norge.

Markedsføringen lagde sig i slipstrømmen på konkurrentens, men forhåbningerne om, at skate- og streetkulturen ville hoppe med på Urge-bølgen, ebbede hurtigt ud. Og da Urge i stedet tog markedsandele fra producentens eget Sprite-brand, blev drikken trukket tilbage fra det danske marked i 2001.

Siden er der gået kult i Urge, og en Facebook-gruppe fik i 2011 halvandenliter-udgaven af Urge tilbage på det norske marked, hvor det også er muligt at købe andre udgaver af den grønne sag.

 

7. Sparkede tørsten tilbage

Tuborg solgte i årene 1985 -1993 en hvid citronvand under navnet Sparkk. Sodavanden, der havde afrivningskapsel, tabte i kampen med Sprite og Faxe Kondi, og da Carlsberg indgik samarbejde med Coca-Cola, blev den hevet af markedet.

Sodavanden har siden sin exit opnået kultstatus, og af flere gange har grupper på Facebook og radioprogrammer forsøgt at få Sparkk’en tilbage på hylderne. Indtil videre uden held. Udover den genkendelige glasflaske kom Sparkk også i en meget genkendelig sølvdåse.

En anden sodavand, der har opnået lignende kultstatus, er Pepsi Twist. Nøjagtig som med Sparkk er den i dag heller ikke at finde på de danske hylder, men i 2013 valgte Royal Unibrew, som forhandler Pepsi i Danmark, i en kort periode at sælge citron-sodavanden til danskerne.

Arla lancerer Cocio i Storbritannien

Øl og lemonade er en blandet succes

Frugtøl giver fransk succes for Carlsberg

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis