FødevareWatch

Svensk vodkamærke får forbud mod Facebook-reklame

Absolut Vodka har fået den britiske reklamevagthund på nakken. Myndighederne har bandlyst vodkamærkets onlinereklame, fordi den ifølge dem viser billeder af unge under 25 år, som drikker alkohol.

I reklamer for alkohol i Storbritannien må der ikke indgå billeder af folk, som er under 25 år, der drikker eller på anden vis spiller en væsentlig rolle omkring alkoholindtag. Men det mener den britiske reklamevagthund, ASA, at det svenske spiritusmærke Absolut Vodka har gjort.

Det er på Facebook, at reklamerne er blevet vist som sponsoreret filmklip, og nu har ASA så afgjort, at de skal forbydes og dermed fjernes.

Det skriver fagmediet Beveragedaily.com.

Til mediet oplyser vodkamærkets ejer Pernod Ricard, at man er uenig i vurdering af, at personerne i reklamen ligner, de er under 25 år, men at man respekterer afgørelsen. Spirituskonglomeratet har forsynet ASA med dokumentation for, at personerne i reklamefilmen er 25 år eller ældre, men ASA har svaret, at det for seerne kan opfattes, som om at de er yngre.

"Vi respekterer ASA's afgørelse, og vi vil selvfølgelig ikke længere vise indholdet. Men vi er dog skuffede over klagen blev fastholdt, fordi ASA anerkender, at alle de individer, som optræder i filmen, er over 25 år, og vi har givet dem dokumentation for det," siger en tals person fra Pernod Ricard til Beveragedaily.com.

Absolut Vodka vil sparke døren ind til den danske cocktailbranche

Pernod Ricard åbner afdeling på universitet

Pernod Ricard klar med den ultimative russisk cocktail

Forsiden lige nu

Seneste Drikkevarer

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier