FødevareWatch

Netto-direktør: Coops økologiske prissætning er moralsk forkert

Nettos landedirektør i Danmark kommer med direkte stikpiller til Coop, som han mener tager for mange penge for sine økologiske produkter. Coop mener, at synspunktet mangler saglighed.

Salget af økologi i Danmark har i de seneste år taget et tigerspring, og i 2016 udgjorde økologiske fødevarer 9,6 pct. af det samlede salg i detailhandlen.

Den seneste tid har produktionsformen dog været omdrejningspunkt for heftig debat. Søndag meldte Dansk Supermarked sig så på banen, da Nettos landedirektør, Brian Seemann Broe, skrev et debatindlæg i Politiken, hvor han advokerer for, at prisen på økologiske varer er for høj i visse kæder.

FødevareWatch har kontaktet Brian Seemann Broe for at uddybet synspunktet, der blandet andet fik massiv omtale på sociale medier.

Hvad var bevæggrunden for, at du valgte at gå ind i debatten?

"Normalt blander vi os ikke så meget, men vi synes, at debatten havde fået en skæv drejning, som jeg ikke er sikker på var tiltænkt fra Coops side. Det er ærgerligt, for vi synes ikke, at forbrugerne skal skræmmes til at købe økologi, som man kan godt kan have set det i debatten hidtil. I Netto er vi ikke helt så firkantede og mere tilhænger af en kvalitetsdagsorden," siger Brian Seemann Broe og tilføjer:

"Når man skræmmer forbrugerne til at købe økologi og samtidig lægger en højere indtjening på de økologiske varer, så er der noget moralsk forkert."

Er det Coop, du mener?

"Ja, og det synes jeg, der er eksempler på. Det var det, vi prøvede at sige med debatindlægget og med vores annoncer, hvor vi sammenligner Nettos priser med Superbrugsens. Vi har som kæder et ansvar for, at vi gør varerne tilgængelig for vores kunder. Vi har i hvert fald ikke i sinde at tjene flere penge på økologiske varer end konventionelle," siger Brian Seemann Broe.

Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, siger, at detailkoncernen ikke ønsker at gå ind i debatten. Han har dog denne kommentar:

"Der er ikke tilnærmelsesvis den prisforskel på sammenlignelige varer. Og det ville klæde dem (Dansk Supermarked, red.) med et minimum af saglighed. Men det er dejligt at se, at Netto nu vil være med til at udvikle økologien i Danmark. Det tyder på, at man kan tage folk ud af SuperBrugsen, men ikke tage SuperBrugsen ud af folk," siger han med henvisning til Brian Seemann Broe, der var ansat i Superbrugsen fra 2013 til 2014, hvorefter han blev direktør for Netto i Danmark.

Avancen er for høj

Debatten om økologi tog for alvor fart, da Coops medlemsblad Samvirke i slutningen af september trykte en kontroversiel forside, hvor teksten "Sprøjtegift er hverdagskost" er ledsaget af en person, der spiser salat iført kedeldragt og gasmaske.

Siden har koncernchef Peter Høgsted i Coop over for Finans erkendt, at billedsproget på forsiden af Samvirke gik over kanten.

Kampagnen var også omtalt i Brian Seemann Broes debatindlæg i Politiken, der blev fulgt op af en kampagne i flere af landets aviser, blandet andet Berlingske, hvor Netto sammenligner en kvittering med 15 økologiske varer fra Netto med angiveligt tilsvarende varer fra Superbrugsen.

I jeres kampagne sammenligner I priser på økologiske varer i Netto med priserne i Superbrugsen. Er det fair at sammenligne en discountbutik med et supermarked?

"Superbrugsens priser på økologi skulle i min optik være ca. 10 pct. dyrere end i Netto. Når de er mellem 20 og 40 pct. dyrere, så må de, som jeg ser det, have en meget høj avance på de varer, og hvis man ønsker at drive økologien for alle danskere, så undrer den forskel mig," siger Brian Seemann Broe.

Brian Seemann Broe, landedirektør for Netto.

Han siger videre, at priserne i et supermarked som eksempelvis Superbrugsen eller Føtex generelt er ca. 10 pct. dyrere end i discountbutikker som Netto og Fakta. Det skyldes, at supermarkederne har en lønprocent, der er 3-5 pct. højere, de har større varelagre og større nedskrivninger.

Hvad så, hvis du sammenligner med Fakta?

"Der er Fakta så lidt dyrere end Netto, og sammenligner man Superbrugsen og Kvickly (Coop, red.) med Føtex og Bilka (Dansk Supermarked, red.), er de også markant dyrere."

Netto: Coop har gjort meget for økologien

Coop, der driver butikkerne Fakta, Irma, Superbrugsen, Daglibrugsen og Kvickly, har ellers været kendt som dagligvarebranchens foregangsmænd inden for økologi, og det er en del af koncernens madmanifest at "gøre økologi til hvermandseje."

Brian Seemann Broe, landedirektør for Netto, erkender, at Coop har gjort meget for økologien, men siger, at det derfor undrer ham, at koncernen tilsyneladende har en højere avance på disse produkter end de konventionelle.

Coop meddelte i januar 2015, at de ville støtte økologien med en mia. kr. ved at sænke priserne. Derfor er det vel lidt provokerende, at du angriber dem, når de på den måde har været foregangsmænd for økologi i Danmark?

"Man kan jo sige mange ting, men jeg synes, man skal måle på, hvad man gør. Hvis man kigger på priserne, og det er der nok mange, der gør, så tror jeg, det har været svært at finde den milliard, som de har investeret i priserne. Coop er Danmarks største på økologi, så de må som minimum være lige så gode som os til at købe ind," siger Brian Seemann Broe.

Peter Høgsted (Coops adm. direktør) siger til Finans, at Coop sælger 51 pct. af al økologi i Danmark. Med det in mente har de vel gjort mere for økologien end nogen anden dagligvarekoncern?

"Der er ingen tvivl om, at Coop har gjort rigtig meget for økologien i Danmark. Det anerkender vi også. Jeg kan bare ikke forstå, hvorfor forbrugerne også skal betale ekstra for det. Jeg mener, at mere økologi skal komme forbrugerne til gode. Det er ikke noget, som vi kæder skal skumme fløde på – i hvert fald ikke hvis man ønsker at drive en økologisk dagsorden."

Det står jo dig frit for at sænke prisen på økologi til gavn for forbrugerne?

"Det gør det, og det har vi også gjort."

Tjener ikke ekstra

Nogle forbrugere skriver i kommentarfelter, at Netto eksempelvis sælger økologiske agurker og løg fra lande i Sydeuropa. Hvis andre kæder sælger de samme varetyper fra Danmark, kan det vel være svært at sammenligne priser 1:1?

"De varer, vi har sammenlignet, er sammenlignelige. Alt andet vil ikke være fair. Derudover er vi mig bekendt dem, der har flest danske varer på hylderne og særligt på frugt og grønt. Der er ikke nogen forskel, og når jeg læser nogle af kommentarerne, tror jeg desværre, at det handler om uvidenhed. Vi har for eksempel ikke polske økologiske varer, som nogle skriver."

Har I i Netto præcis den samme avance på økologiske varer som konventionelle?

"Vi tjener ikke ekstra, når varen er økologisk. Faktisk er vores gennemsnitlige avance lavere på økologi."

Netto-direktør til rivalerne: Sæt prisen ned på økologi

Coop byder Netto-chef velkommen i kampen for mere økologi

Presset Coop-chef: Øko-budskab gik over kanten

Forsiden lige nu

Overskuddet daler igen hos marmeladekending

Trods en lille fremgang på toppen har der ikke været megen medvind til nordjyske Fynbo Foods i det forgangne regnskabsår. Fremadrettet er skyerne også mørke, fremgår det af regnskabet.

Seneste Detail

Relaterede

Seneste nyt

Fødevarejob

Se flere

Se flere

Seneste nyt fra Watch Medier