ANNONCE
Samvirke.png
Foto: Screendump fra Samvirke.dk

Coop trækker økologikampagne tilbage efter uro i baglandet

Coop sætter nu en fod på bremsen i sin økologikampagne, der har fået skarp kritik fra både landmænd og internt i koncernen.

Dagligvarekoncernen Coop trækker en række annoncer tilbage, der skulle have kørt i medierne denne uge.

Det skriver Berlingske Business.

Annoncerne var tænkt som et led i koncernens markedsføring af "Øktober", som Coop har døbt sin økologikampagne, der er udarbejdet i samarbejde med Danmarks Naturfredingsforening.

"Vi havde planlagt annoncering af Øktober-kampagnen igen i denne uge, men har valgt at spare den væk, da kampagnen allerede har fået langt mere eksponering end forventet," skriver Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop, i en mail til Berlingske.

Kampagnen blev lanceret på forsiden af medlemsbladet Smavirke, hvor teksten "Sprøjtegift er hverdagskost" er ledsaget af en person, der spiser salat iført kedeldragt og gasmaske.

Kampagnen har fået kritik fra flere landbrugsorganisationer og internt i Coop-regi. Finans kunne således berette, at 26 Coop-butikker i Sønderjylland valgte at gå sammen med den lokale landboforening og indrykke annoncer med budskabet "Coops skræmmekampagne, nej tak", mens formanden for Brugsforeningernes Arbejdsgiverforening har betegnet økologi-temaet i Samvirke som utilstedeligt, manipulerende og misvisende.

Ifølge Berlingske Business modtog Coops formand, Lasse Bolander, i september et brev fra en række centrale personer i brugsforeningen med en opfordring til at fyre topchef Peter Høgsted. Avisen meddeler, at Coop holder et møde i løbet af denne uge i et forsøg på at gyde olie på vandene.

Coop og Samvirke: Vi er gået for langt i billedsproget

Oprøret mod Coops økologikampagne breder sig

Økokampagne splitter Coop: Brugsuddelere smider Samvirke i skraldespanden

Landmænd opfordrer til boykot af Coop

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis