ANNONCE
Supermarked2.jpg
Foto: Thomas Priskorn/ JP

Danskerne vil helst handle i Rema 1000 og Føtex

Flere dagligvarekæder skiller sig ud, når danskerne frit kan vælge, hvor de vil handle, viser forbrugerundersøgelse fra Wilke.

Spiller geografisk afstand til butikken, åbningstider og ens privatøkonomi ingen rolle, er danske forbrugere af dagligvarer ikke i tvivl om, hvor de helst vil handle. Det gælder både, når de skal vælge mellem supermarkedskæder og discountkæder.

Det viser svarene fra en forbrugerundersøgelse, som analysebureauet Wilke har foretaget for FødevareWatch.

I kategorien supermarkedskæder topper Dansk Supermarked med Føtex (20,1 pct.) og Bilka (18,1 pct.), mens Coops Superbrugsen med 15,3 pct. af stemmerne blandt de adspurgte 1020 repræsentative respondenter indtager tredjepladsen.

I forhold til hvilken supermarkedskæde de adspurgte oftest handler i, har Bilka-kæden ifølge Wilke-undersøgelsen størst potentiale for fremgang, eftersom 12,0 pct. handler i Bilka mod ønsket 18,1 pct., hvis de adspurgte frit kunne vælge, hvor de vil handle blandt landets supermarkedskæder.

Omvendt er der færre, der ville handle i Føtex i forhold til, hvor de oftest handler. Således handler 28,1 pct. af de adspurgte i Føtex, men procenttallet er nede på 20,1, hvis det rent praktisk kunne lade sig gøre at handle, hvor de allerhelst vil.

Også konkurrenten Superbrugsen vil ifølge forbrugerundersøgelsen angiveligt miste kunder, eftersom 22,7 pct. af de adspurgte oftest handler i kæden, mens tallet er reduceret til 15,3 pct. i forbindelse med svaret til "Hvilken supermarkedskæde ville du helst handle i, hvis du frit kunne vælge?".

Dobbelt optur til Rema 1000

Blandt discountkæderne vil danskerne ifølge undersøgelsen allerhelst handle hos norske Rema 1000 (36,5 pct.), herefter følger Netto-kæden (24,2 pct.), mens tysk Lidl med 11,9 pct. af stemmerne blandt de adspurgte havner på tredjepladsen.

Om undersøgelsen:
  • Undersøgelsen er gennemført i analysebureauet Wilkes webpanel Wilke Wisdom.
  • Undersøgelsen er gennemført repræsentativt fordelt blandt danskere over 18 år. Der er gennemført i alt 1020 interviews. 
  • Data er vejet på køn, alder og regioner.
  • Undersøgelsen er gennemført i perioden 29.05 til den 06.06 2017.
  • Wilke A/S er et skandinavisk analysebureau, der siden 1999 har leveret analyser og rådgivning til virksomheder og organisationer i ind- og udland.

Rema 1000 indtager også førstepladsen, når det drejer sig om størst mulig vækst i kundepotentiale, eftersom 27,7 pct. af de handlende i landets discountkæder ifølge undersøgelsen fra Wilke oftest handler i Rema 1000, mens 36,5 pct. ville købe ind i kæden, hvis de havde mulighed for det.

Adm. direktør i Rema 1000, Henrik Burkal, er glad for Remas placeringer i forbrugerundersøgelsen.

"Vi er glade for og ydmyge over de flotte resultater, som bestyrker os i troen på, at vi fortsat har potentiale for vækst både i eksisterende butikker og med nye butikker. I år åbner vi over 25 butikker, og vi vil de kommende år åbne 15-25 butikker om året," skriver Henrik Burkal i et svar til FødevareWatch.

Også Lidl har potentiale til flere kunder, da 8,8 pct. oftest handler hos den tyskejede kæde, mens 11,9 pct. oplyser, at de ville lægge deres penge hos Lidl-kæden, hvis de frit kunne vælge mellem alle discountkæder.

Netto går modsat vej   

Omvendt er der færre, der ville handle i Netto i forhold til, hvor de oftest handler. Således handler 32,5 pct. af de adspurgte i Netto, mens tallet er skrumpet til 24,2 pct. hvis de kunne vælge på alle hylder.

Det skal bemærkes, at der i nogle af grupperingerne er mindre end 200 respondenter i stikprøven, hvilket giver en statistisk usikkerhed på mere end +/- 6 pct. Det betyder groft sagt, at et svar på 20 pct. lige så godt kunne være 14 pct. eller 26 pct.

Detailekspert: Overraskende mange savner Kiwi  

Rema overtager seks Kiwi-butikker - Coop glippede  

Rema 1000: Vi kan ikke følge tendenser blindt  

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis