ANNONCE
juni2014.png
Foto: Carsten Bundgaard/Polfoto/Arkiv

Coop vil omsætte for ny milliard i frugt og grønt

Efter at have fokuseret på at gøre økologien billig og mere tilgængelig og på introduktionen af convenience-koncepter, vil Coop over de næste fem år øge salget af frugt og grønt med én mia. kr.

Coop er nået til endnu en udfordring og et nyt kapitel i koncernens madmanifest fra 2014.

Først var det økologien, der med 200 mio. kr. i ryggen blev sat ned i pris, og dermed blev den gjort mere tilgængelig for den forbrugergruppe, som brugte prisforskellen som årsag til tidligere ikke at ville købe økologisk. Derefter stod den på introduktionen af færdigretter fra Cofoco og Meyers, og i år vil Coop så påvirke danskernes madvaner ved at have fokus på at øge salget af frugt og grønt og gøre danskerne mere sunde.

Hent FødevareWatch-appen til din iPhone HER og til Android HER.

Over de næste fem år skal salget af frugt og grønt vokse med én mia. kr., hvilket i ifølge koncernen svarer til en vækst på 50 pct.

"Vores mål er at få alle danskere til i gennemsnit at spise 300 gram grønt om dagen, hvilket er anbefalet i kostrådene. Det svarer til et ekstra salg på over en milliard kroner om året, hvilket også medfører et nyt milliardmarked for de danske gartnere," siger Jens Visholm, koncerndirektør med ansvar for Coops dagligvareindkøb, i en pressemeddelelse.

Skal forbedre sundhed og forretning

I løbet af 2017 vil Coops 1200 butikker lancere en række konkrete initiativer, og det første initiativ kommer i denne uge, hvor butikkerne præsenterer den hidtil mest omfattende markedsføring af frugt og grønt med massive prisnedsættelser.

"Vi vil gøre op med den måde, man hidtil har arbejdet med sundhed i Danmark, ved at bringe det i øjenhøjde med alle danskere, og ikke kun tale til en snæver elite, som i forvejen er sund. Vi vil ikke være formanende, men gøre de sunde valg nemmere, billigere og sjovere," siger Jens Visholm.

Til Berlingske Businnes siger samme Visholm onsdag om baggrunden for nu at kaste sig over frugt- og grøntafdelingen:

"Erfaringerne fra de seneste to er, at vi kan forandre danskernes madvaner og forbedre vores egen forretning på samme tid. Det er den rejse, vi fortsætter nu med initiativet for mere sundhed."

Producenter inviteres med

Som led i satsningen der skal øge danskernes indtag af frugt og grønt inviterer Coop danske producenter til at byde ind.

"Vi ønsker, at det i videst muligt omfang skal være danske råvarer. Men det kræver, at producenterne tænker nyt, er innovative og kommer med helt nye smagfulde grøntsager, der er nemme at håndtere for forbrugerne," siger Jens Visholm.

Ny kommerciel direktør klar for Coop.dk

Irma skruer op for den økologiske målsætning

Coop starter nyt madfællesskab  

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis