ANNONCE
superbrugsen1.jpg
Foto: Jens Panduro/Polfoto/Arkiv

Coop dropper buræg i alle 1200 butikker

Detailkoncernen har valgt helt at kyle de omstridte æg ud af sortimentet, og dermed vil det senest i 2020 være slut med buræg i koncernens i alt 1200 butikker.

For mere end 20 år siden stoppede Irma salget af buræg. Kvickly gjorde det selvsamme i august 2013. Nu er det resten af Coops kæders tur, hvilket omfatter SuperBrugsen, Dagli’- og LokalBrugsen og Fakta, der vil stoppe salget af buræg over en periode på fem år. Det skriver Coop A/S i en pressemeddelelse søndag. Coop-kunder vil ikke længere kunne købe buræg i kædens 1200 forretninger, når året hedder 2020.

Kundernes adfærd i forhold til køb af æg har påvirket beslutningen. Coop har ifølge en pressemeddelelse spurgt kunderne om deres holdning til buræg. Det viser sig, at over halvdelen af kunderne vægter dyrevelfærd højere end billig pris på æg.

I Fødevarestyelsens tal udgjorde salget af buræg i 2011 60 pct. i detailhandlen i Danmark. Coops egne tal for 2015 viser, at salget af buræg blot lå på 37 pct. Desuden er Coops salg af buræg i de to første måneder af 2016 faldet med 20 pct. sammenlignet med sidste år.

”Når vi beslutter at fjerne buræg fra hylderne i SuperBrugsen, Dagli'- og LokalBrugsen og fakta, så er det helt i tråd med vores kunders indkøbsvaner og tilbagemeldinger. Vi oplever, at der er tale om en generel tendens i markedet: Danskerne vil have mere dyrevelfærd. Det er helt i tråd med vores Madmanifest, og for at kunne levere har vi i samarbejde med leverandørerne udarbejdet en plan for hvordan og hvornår,” siger Jens Visholm, koncerndirektør i Coop.

Det er ikke kun Coop A/S, der vil fokusere på dyrevelfærd frem for buræg. I onsdags fremførte Dansk Supermarked og Dyrenes Beskyttelse et fælles mål om at øge salget af varer med "det højeste niveau af dyrevelfærd" med en halv milliard kroner, det skriver Dansk Supermarked i en pressemeddelelse søndag.

I pressemeddelelsen fra Dansk Supermarked udtaler CSR-chef i Dansk Supermarked Group Helene Regnell, at hun bakker op om Coops seneste initiativ.

"Det er absolut opmuntrende. Nogle af de aktører, der har været endog meget fodslæbende, da vi andre udviklede det statslige dyrevelfærdsmærke, kommer nu også på banen. Både producenter, dyr og forbrugere vil nyde godt af det øgede fokus på dyrevelfærd," siger hun i en pressemeddelelse fra Dansk Supermarked.

Butikskæder vil tjene kassen på bedre dyrevelfærd

Danskerne køber flere skrabe- og økoæg

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis