ANNONCE
20130618seveneleven0327_01.JPG

Nyt dansk fokus kaster rekordresultat af sig i 7-Eleven

Regnskabet er ikke blevet offentliggjort endnu, men døgnkioskernes nyeste strategi kaster resultater af sig, og ifølge den danske direktør er det kommende 2015-driftsresultatet det bedste nogensinde.

De 189 døgnbutikker, som 7-Eleven i Danmark driver overalt i de større danske byer, har succes med at lokke danskerne ind forbi efter convenience-produkter, skriver Detailfolk.dk.

Ifølge adm. direktør for 7-Eleven i Danmark, Jesper Østergaard, præsenterer kæden snart et rekordgodt driftsresultat for 2015.

"Det går rigtig godt for os i 7-Eleven, og vi er godt tilfredse ud fra den betragtning, at forudsætningerne for at drive convenience i Danmark er blevet markant anderledes efter liberaliseringen af lukkeloven," siger han til Detailfolk.dk, uden dog at komme tallene i regnskabet nærmere.

Siden liberaliseringen af lukkeloven i 2012 har 7-Eleven arbejdet med en strategi, der har drejet butikkernes fokus væk fra klassisk fastfood og tømmermandsmad. Slut med slagtilbud og i stedet finder man i dag samarbejder med Paleo, Grød og Cofoco, som har produkter på hylderne, der koster en tand mere end den klassiske franske hotdog.

"Fra analyser ved vi, at 50 pct. af danskerne ikke har ikke taget stilling til, hvad der skal på spisebordet, når de tager fra arbejde, og for mange virker indkøbsturen i myldretiden uoverskuelig," udtalte Morten Vedel, der er indkøbschef i Reitan Convenience Denmark A/S, selskabet bag 7-Eleven i Danmark, tilbage i oktober, da man præsenterede samarbejdet med Claus Meyer.

7-Eleven har været i Danmark siden 1993 og Reitan Convenience Denmark A/S, der driver de 189 butikker, kunne for 2014 præsentere det første plus siden 2007. Årsresultatet for 2014 landede på 1,9 mio. kr. mod et minus året før på 17,3 mio. kr. Kæden opgiver ikke omsætning, men bruttofortjenesten var også den højeste siden 2007, og samlet var den i alt på 124 mio. kr. Ifølge en meddelelse fra kæden var der i 2014 tale om en omsætningsvækst på 1,2 pct.

Nyt fokus kræver ny kommunikation

Tilbage i september talte FødevareWatch med Jesper Østergaard om det nye convenience- og sundhedsfokus i 7-Eleven. Efter mange år med franske hotdogs og halvanden liter colaflasker, kræver ændringen i retning af et mere kvalitetsorienteret 7-Eleven også en anderledes kommunikationen, forklarede den danske direktør.

”Jeg tror stadig, vi har en stor opgave i forhold til kommunikationen, for ud over de mennesker, som er kommet hos os i mange år, så findes der stadig en stor gruppe, som stadig tror, vi er pizzaslices og fastfood,” sagde Jesper Østergaard i september og fortalte videre, at netop kommunikationen er i fokus for tiden.

”I forhold til vores vækst oplever vi, at mange kommer ind til os, fordi vi har fået en anden profil og nogle andre produkter, men der er ingen tvivl om, at der ligger en stor kommunikationsmæssig opgave foran os endnu. Og det vil vi bruge noget krudt på, henover de næste år. Det vil være med kampagner og budskaber, som har et helt andet fokus end i de senere år,” sagde han.

7-Eleven lander positivt resultat i presset marked

Her er 7-Elevens næste skridt i Danmark

Grød-bægre finder vej til Coop

7-Eleven forsøger sig med nyt måltidssats

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis