ANNONCE
rema 1000 afdelingen.JPG
Foto: Claus Pedersen/ L&F

Med Rema 1000 i spidsen vinder discount nye markedsandele

Selvom danskernes indkøb af dagligvarer er stabilt, har Rema 1000 øget deres omsætning med 9 pct. sidste år.

Detailkæden Rema 1000 styrker deres position på det danske marked. Kæden har de seneste år oplevet stor vækst, og den ser ud til at fortsætte, skriver Finans.dk.

Adm. direktør i Rema 1000 Danmark, Henrik Burkal, oplyser til mediet, at kædens samlede salg steg med 1 mia. kr. sidste år, hvilket svarer til 9,2 pct. Derfor ligger omsætning for de i alt 273 butikker nu på 11,4 mia. kr. Han vil dog endnu ikke afsløre, hvilken rolle væksten spiller i forhold til bundlinjen.

"Der er fortsat masser af plads til discount, men markedet har ændret sig betydeligt. Det indretter vi os efter. For 10 år siden købte danskerne ind få gange om ugen og kørte gerne langt efter en butik, der havde alt. Nu handles der flere gange om ugen, og forbrugerne køber kun det, som de skal bruge," siger Henrik Burkal til Finans.dk.

Rema 1000's højere omsætning er et symptom på en større og længerevarende tendens: danskerne køber i højere grad ind i discount-kæderne. En analyse foretaget af Retail Institute Scandinavia viser, at discountsektoren i 2005 havde en samlet andel af omsætning i dagligvarehandlen på 27 pct. Den procentandel er vokset til 39 pct. ti år senere.

Dagrofa giver Spar tocifret million-indsprøjtning

Discountkæder ruster sig til krig mod Bilka

Lidl tjener penge - men discountkæden vokser for langsomt

Presset købmandskoncern har fået vækst på menuen

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis