ANNONCE
bilka-mobilepay.jpg
I Dansk Supermarked kan man benytte sig af Danske Banks Mobile Pay-løsning. | Foto: Claus Sjödin/Dansk Supermarked

Coop-kunder køber 30 pct. mere med mobilløsning

Siden november har Coop testet en ny betalingsmodel, hvor kunderne kan komme hurtigere gennem kassen ved at bruge deres mobiltelefoner som betaling. Ifølge koncerndirektør køber kunder, der benytter sig af den nye løsning, for 30 pct. mere.

Det skal være slut med lange kassekøer i Coops butikker, og derfor har man siden november været i gang med at teste et nyt mobilscanningssystem, der sparer kunderne tid og tilsyneladende får dem til at købe mere.

Det fortæller koncerndirektør i Coop Jan Madsen til Børsen.

"Omkring 10 pct. af alle køb blandt medlemmer i pilotbutikkerne er foretaget via mobilscanningen. Og de kunder, der benytter sig af den, køber cirka 30 pct. mere end gennemsnittet," siger han.

I efteråret gjorde den digitale projektleder i Coop, Simon Færch, status på det projekt, som har til hensigt at gøre indkøbsturen lettere for kunderne.

Mobilepay og Føtex klar med bager-app

"Man tror, det handler om at lave en app. Men dette projekt har lavet et kæmpe jordskælv i hele Coop. Vi startede sidste år med en projektgruppe på tre mand. Den er i dag på over 40, og det er klart, at nogen spørger: Hvad fanden sker der? Hvorfor er så mange mennesker involveret i det her? Men det skyldes jo, at det rammer stort set alle områder i virksomheden," sagde Simon Færch til Børsen i november.

Næste skridt bliver at gøre den samlede indkøbsoplevelse bedre. Det skal ske gennem selvscanning ved kasserne, oprettelsen af en digital indkøbsliste, ved at gøre betalingen usynlig og få det maksimale ud af mulighederne, der ligger i at have en digital kvittering for det enkelte køb.

7-Eleven indfører mobilbetaling

Digitalt projekt har vokseværk i Coop

Baresso satster på den kontaktløse betaling

Baresso satster på den kontaktløse betaling

Baresso satster på den kontaktløse betaling

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis