ANNONCE
POLFOTO_7393003.jpg
Foto: Akira Suemori/AP/POLFOTO/arkiv

Tesco og Sainsbury rider med på julebølgen

Julen har været god ved de pressede britiske supermarkedskæder, og nu kan to af de helt store aktører melde om glimrende resultater i det seneste kvartal.

Som beskrevet på FødevareWatch oplevede den britiske detailsektor et kærkomment opsving i løbet af julen.

Det har allerede været med til at sikre et stabilt kvartalsregnskab for kæden Morrisons, og nu melder yderligere to af de britiske detailkæmper om stærke kvartalstal. Det skriver Bloomberg.

Torsdag har Storbritanniens største detailkæde, Tesco, aflagt regnskab for tredje kvartal af sit skæve regnskabsår samt juleperioden frem til 9. januar, og her øgede man salget med 0,4 pct.

Det skyldes den gode juleperiode, hvor salget voksede med 2,1 pct. i forhold til samme periode sidste år på såkaldt like-for-like-basis – altså i butikker der var åbne i begge perioder.

Ifølge Bloomberg er det – præcis som det var tilfældet for Morrisons – den første salgsvækst for kæden i mere end fire år, og selskabets aktiepris steg med 7,4 pct. i kølvandet på regnskabet torsdag.

Flere gode tegn

Det viser, at Tescos topchef Dave Lewis er ved at have held med sin plan om at få vendt skuden i koncernen, der har oplevet store problemer siden en omfattende regnskabsskandale i 2014.

Men det er også endnu et penselstrøg i et større billede af et begyndende opsving for den britiske detailsektor, der har været presset af udenlandske detailkæders indtog i en længere periode.

Som nævnt har juleperioden været god for de fleste kæder, og udover Morrisons og Tesco kan også Sainsbury’s melde om stærke kvartalstal, skriver Bloomberg.

Kæden aflagde onsdag sit regnskab for tredje kvartal, og ligesom det var tilfældet med de to andre detailkæder, overgik tallene analytikernes forventninger.

Sainsburys like-for-like-salg faldt godt nok med 0,4 pct. i perioden, men det var stadig noget mindre end det fald på 1,1 pct. man så i kvartalet før, og altså også lavere end de 0,6 pct., som de gennemsnitlige analytikerestimater havde peget på.

Tesco vil genvinde kunder med gratis frugt til børn

Per Bank: Britiske Nettobutikker omsætter for halv mia.

Lidl lancerer enorm offensiv på det britiske marked

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis