ANNONCE
netbutik.jpg
Foto: Ditte Valente/Polfoto/Arkiv

Machine learning skyder fødevareleverandørs salg til vejrs

Et nyt online-kundebetjeningssystem har øget salget for Storbritanniens største fødevareleverandør, JJ Foods, og samtidig skåret tre ud af fire callcenter-medarbejdere væk.

Personlig selvbetjening af fødevarer på nettet har givet Storbritanniens største fødeleverandør til restauranter og kantiner, JJ Foods, en ekstraomsætning på godt 20 mio. kr. pr. måned i perioden juli til november 2015.

Den nye webportal, der understøttes af en teknologi kaldet machine learning, har samtidig skåret callcentret ned med 66 mand, der i dag kun består af 25 medarbejdere til at tage sig af telefonbetjening, skriver it-mediet Version2.

"Det kræver meget mandskab at have et callcenter i drift 12 timer i døgnet. For at overleve i det meget konkurrenceprægede marked, vi opererer i, var vi derfor nødt til at tilbyde en onlinebaseret kundebetjening som erstatning for at man kunne ringe til os," siger Mushtaque Ahmed, driftsdirektør i JJ Foods, til Version2.

Machine learning giver indsigt i kundernes tidligere ordremønstre ved at anvende års indsamling af data om deres adfærd. Idéen er et hurtigere og mere fokuseret indkøb, hvor kunderne, når de logger på webportalen, ikke selv skal søge efter varerne men i stedet bliver foreslået varer, de typisk lægger i indkøbskurven.

Det nye system kan yderligere forudse, hvilke andre produkter der sandsynligvis vil være interessante for kunden ud fra ordreprofilen. Typisk vil kunden blive foreslået seks relaterede produkter til hvert produkt, og ifølge JJ Foods fører hver femte produktforslag til en ekstra ordre. 

Leverandører vil tage magten fra dagligvarekoncernerne

Stor tilslutning til leverandørernes nye netbutik

Nyt leverandør-supermarked har fundet direktør

Leverandører vil sælge mad direkte til danskerne

Modtag nyhedsbreve fra FødevareWatch gratis